Hogyan navigálnak a látogatók a weboldalon?

  • Dunder Krisztián
  • 2 hozzászólás

Hogyan használja a látogató a weboldalunkat? Megtalálja-e, amire szüksége van? Ha “oldalról” érkezik, választ kap-e pár másodpercen belül a kérdésére? A profi weboldal tervezés velejárója, hogy a készülő weboldal a publikussá válás előtt használhatósági teszten esik át. Néhány cikk és eszköz a jelenből.

 

 

 

A legolcsóbb és legegyszerűbb eszköz a weboldal célcsoportját reprezentáló szintű internetezőknek megmutatni a terméket, célfeladatot adni, s figyelni, mi történik, majd kikérdezni, mit miért csináltak. A “fapadosság” minden előnyével és hátrányával kaphatunk visszajelzéseket, de ingyen van.

A mágikus F betű logikáját is csak egy link erejéig érdemes leporolnunk, hasznos elolvasni az út elején lévőknek.

Léteznek ingyenes hőtérképes eszközök, amelyek adott időintervallumra mutatják meg a weboldal adott oldalán (pl. nyitóoldal) történt kattintásokat, “pixelpontosan”. A legkattintottabb területeket képpontpontossággal mutatja, háttérben átlátszóan ott a weboldal; minél nagyobb időmintán tudjuk megnézni (és minél állandóbb az oldalon elérhető felület x/y kiterjedése), annál pontosabb képet kaphatunk arról, hogy mit használnak igazán látogatóink.

Berényi Konrád írt korábban a ClickTale nevű eszközről, amelyet beépítve a rendszerbe a látogatói útvonal értelmezhető (videós formában is megtekinthető). Ez az eszköz akkor célszerű, ha arra vagyunk kíváncsiak, milyen útvonalon mozgatják az egeret a látogatók, azaz mit csinálnak a site-on valójában. Webanalitikai eszközökben tömegesen és statisztikusabban követhetőek le a látogatói útvonalak.

Itthon már évekkel ezelőtt hallottam a BME-n elérhetően olyan technikai háttérről, ahol gépek segítségével tudták feltérképezni, hogy a vizsgált alany mit csinál egy weboldal megtekintése közben. A napokban olvastam, hogy az NRC és a Meroving közös kísérletei alapján náluk is elérhető a szemkövetéses módszertan. Nem tippelnék, mennyiért.

A szemkövetésről a hivatalos google-blogon is épp a napokban írnak, érdemes elolvasni, képekkel és videókkal illusztrálják a módszert.

A tudatos weboldal tervezők általában használnak ilyen típusú eszközöket, de ne feledjük el, hogy ezek léte önmagában nem elég: tudni kell a kinyerhető információkat használni, s nagyon nem árt, ha rendelkezünk webes ergonómiai háttérrel is.

Dunder Krisztián

Tanácsadó és a Growww Digital digitális marketing ügynökség társalapítója. Rendszeres konferencia előadó, a Digitális sikertörténetek 1-2. szerzője.

2 hozzászólás
  1. 2009. március 24. kedd

    Magyarországon is van a Google Blogon olvhasható eye-trackinghez hasonló projekt: http://www.eyetracking.hu/

    A látáskutatás hazai kutatási projekt a C3 Alapítvány és az OmnicomMediaGroup médiaügynökségi csoport közös munkája. További infók a linkelt oldalon.

    Egyébként ez a dolog már elég futurisztikus. Mondhatni a jövő már jelen. Pár éve a Különvélemény (Minority Report) című filmben pedig ez már ott volt – céges beléptetés és utcai “billboard adview”-figyelés szemszkenneléssel…

  2. 2009. július 28. kedd

    Szia,

    A rabbit blogján keresztül jutottam el hozzád az eyetracking témakörben.

    A Realeyes az Oxfordi egyetemről indítottuk el a vállalkozást, közel 15 országban vagyunk jelen és 7 országban releváns tapasztalatunk is van. Emellett versenyképes áraink vannak.

    Tanulmányok és videók:
    http://www.slideshare.net/search/slideshow?q=+realeyes&submit=post&searchfrom=header
    http://www.youtube.com/user/RealeyesDataServices

    Üdvözlettel,
    Szabolcs

    bd at Realeyes

Szólj hozzá

A legjobb felhasználói élmény érdekében az oldal cookie-kat használ. Bővebben