Internet Hungary 2009 – SMO

  • Dunder Krisztián
  • 0 hozzászólás

Méretesre sikerült az idei IH is. Kb. 1 200 fő, az eddigi legtöbb stand és előadás, beszélgetés. Nem a válságról szólt a két nap, de biztos, hogy sokan amiatt jöttek el idén. Tanulni, kapcsolatot építeni, üzletelni. Valaki úgy fogalmazott: az arcok ugyanazok, csak a névjegykártyák változtak. Én a közösségi optimalizáció beszélgetést vezettem, rövid beszámoló következik.

Az SMO, mint téma, kerekasztal beszélgetés formátumban zajlott, Doransky vezette fel. A Tihany terem gyakorlatilag tele volt. Mindössze 10-15 felemelt kéz sejtette azt, hogy ez már egy ismert téma, így egyszerre kellett az alapokról beszélgetni és akár tippet adni arra vonatkozóan, merre induljon, aki foglalkozni akar vele a jövőben. Utóbbi szerintem nem sikerült, de ne szaladjunk ennyire előre. A beszélgetésben Szabó Márton (iWiW tanácsadó), Novák Péter (kirowski ügyvezető), Holman Endre (myVIP tulajdonos) és Dobó Mátyás (ex-blogteres, Peer Communications) próbálta kibogozni a szálakat.

 

Több tanulsága van a beszélgetésnek, nézzük különböző csoportok irányából.

Az internetezők egyre inkább használják a közösségi oldalakat (hadd ne térjünk ki itt arra, hogy melyik magyar site jobb vagy rosszabb), s a barátaik, ismerőseik által ajánlott tartalmakra jobban figyelnek, mint a „felülről irányítottakra”. Ezáltal más formában mozognak tovább az interneten. Két éve egy dublini IFRA konferencián „collaborative filtering” néven ihlette egy előadó azt a jelenséget, amikor az internetező egy termék vásárlása előtti információ gyűjtéskor kétszer komolyabban veszi ismerősei, illetve más, számára akár teljesen ismeretlen emberek véleményét az adott termékről, mint az újságírók által írt anyagokat. Nos, nincs ebben semmi új, ha elfogadjuk, hogy az interneten az internetező dönt.

A hirdetők még nem tudják, mi az SMO, legalábbis itthon még alig találni példát a témában. A DELL már épített értékesítési kampányt arra, hogy csak a twitteren követőinek adott egyedi árkedvezményt, az Amazon pár hete ünnepi kampányban egymillió dalt tett ingyen letölthetővé amerikai és kanadai látogatóknak, de korábbi bejegyzésemben már írtam pár facebook connect példát is, amikor pl. játékfejlesztők a prototype nevű játék trailereként facebook adatokat importáltak a videóba. Ahogy Novák Péter fogalmaz, a hirdetőknek ez egy másfajta kommunikációra biztosít majd lehetőséget, így sejthető, hogy hamarosan lesznek hazai példáink is.

Az SMO „mögött ülő” embereknek viszont nehezebb dolguk lesz, mint a SEO-val. Holman Endre szerint a keresőkre való optimalizálás ma már a google-lel való foglalkozásra szűkült, míg az SMO esetében többszörös munka lesz: külön-külön kell majd foglalkozni az iWiW-vel, myVIP-pel, facebookkal, Twitterrel, stb. Ugyan bizonyos site-okat (ezáltal tartalmakat) össze lehet egymással kötni (pl. facebook-Twitter) (az iWiW a héten indította el a megosztás szolgáltatását), de lássuk be, lesznek itthon olyanok, akik nem akarnak majd egymás felé összekapcsolni semmit. A social media editorok tanulva tapasztalják meg ezt, s egy összetett feladattal állnak majd szemben, ahogy a témában várható fejlesztéseken dolgozók is kihívásnak érzik majd a szürke hétköznapokon.

Olvasni, beszélgetni kell róla, meg kell próbálni, bele kell kezdeni, s majd kiderül, mire jó. Talán egy hosszabb, részletes, alaposabb előadás (akár a kerekasztal előtt vagy helyett) több dolgot tisztázott volna a fejekben. Buzzword ide vagy oda, még beszélni fogunk a témáról. Itt is, és gondolom, a következő konferencián is.

Tanácsadó és a Growww Digital digitális marketing ügynökség társalapítója. Rendszeres konferencia előadó, a Digitális sikertörténetek 1-2. szerzője.

0 hozzászólás
Szólj hozzá

A legjobb felhasználói élmény érdekében az oldal cookie-kat használ. Bővebben