Médiapiac 2010 konferencia

  • Dunder Krisztián
  • 0 hozzászólás

„A válság csak elhúzza az egyébként (is) életképtelen médiatermékek haláltusáját” – mondta Kádár Tamás, a NeoFM vezérigazgatója a múlt csütörtökön megrendezett Médiapiac 2010 konferencia záró kerekasztal-beszélgetésén. A kiragadott mondat ízelítő az egyébként kellemesen belterjes hangulatú konferencia mondanivalójából. A válságot ilyen-olyan formán mindenki érzi magán.

A Grabowski Kiadó által szervezett rendezvényen kb. 150-200 vendég vett részt a budapesti Ramada Plaza Hotelben, többségében a médiatulajdonosi és ügynökségi oldal felsővezetői. Néhány emlékezetes pillanat a napról.

 

A reklámpiac nem vész el, csak átalakul

Bevallom őszintén, szakmai összejövetelek esetén a végletek embere vagyok. A 20-30 fős workshopokat azért szeretem, mert oda azok mennek el, akik nem csak kapni, hanem adni is szeretnének, a gigantikus rendezvényeket pedig azért, mert kiváló alkalom külföldi szakértők előadásának meghallgatására, de még inkább networkingre. A Médiapiac 2010 konferencia egyik csoportba sem tartozik az említettek közül, s éppen ezért más: az előadók és vendégek többsége személyesen ismeri egymást, ami hatással van az előadásokra, párbeszédekre és a szünetek hangulatára is.

A konferencia hangulatindexét hol pozitívan, hol negatívan befolyásolták az előadók és mondanivalóik. Sajnos csak a délutáni szekción tudtam személyesen részt venni, de a kollegiális infók és tapasztalataim is alátámasztották, hogy valami elkezdődött. A médiás felsővezetők kimondták, hogy baj van. Reklámspirál alakul, diszkontálás van, változhat a jövőben a kiadók szerepe, a válság egyre inkább együttműködésre „kényszeríti” a piaci versenytársakat, és ehhez hasonlók. Az más kérdés, hogy a nagy megmondások után másnap reggel ki fog bármit is cselekedni, de ez az írás nem erről szól.

A reklámpiac megállt, és éppen átrendeződik. A kerekasztal-beszélgetés résztvevői némi szórással 20-25%-ra tippelik a tavalyi reklámbevételek elmaradását, az ideire egy biztatóbb 5%-os csökkenésre számítanak. Ennél csak Kázmér Judit, az MLE elnöke, a Pannon Lapok Társasága stratégiai igazgatója volt pesszimistább, aki a tavalyi csökkenést 38%-osnak vélte. Mihók Attila, a Ringier ügyvezetője szerint egyébként átrendeződésről van szó, a kiadók szerepe, funkciója változik. Nyilván nem egyéves távlatban, de a jövőben lehet, hogy másról szól majd kiadót üzemeltetni, mint a múltban. Az biztos, hogy vannak növekvő és újonnan érkező területek, amelyek bevételt szívnak el, csoportosítanak át.

 

Trendek az interneten

Novák Péter, az IAB (Interactive Advertising Bureau) elnöke, a Kirowski leköszönő és egyben az Origo beköszönő felsővezetője egyrészt a jelent mutatta meg közérthető módon, másrészt a reklámbevételek jövőbeli átcsoportosulására hívta fel a figyelmet. A tények röviden:

  • A közösségimédia-marketing a kedvenc. Amit most látunk, az még csak az előszél.
  • A SEM (keresőmarketing) itthon jelenleg 20-25% körüli a tortából, USA: 40-45%, UK: 63%.
  • Nő az online vásárlás és a tranzakciós piac.
  • Erősödik a mobilon internetezés, ez biztosan alakítani fogja a hirdetői piacot.
  • Az online video és a reklám egymásra találása a jövőben megtízszereződhet.
  • Az affiliate marketing itthon nem létezik.
  • Kérdés, lesz-e behavioral és performance marketing?
  • A digitális bevételek a reklámtortán belül 2008-ról 2009-re 10,8%-ról 13,15%-ra nőttek.
  • Ezek a számok 2012-re 20%-ra nőhetnek, bátrabb becslések szerint 25-re is.
  • A 18-49-es korosztályban 63% aktív nethasználó!
  • Ma már 2,5 millió fogyasztó használja vásárlás előtt informálódásra az internetet, ez 20%-ot nőtt egy év alatt!
  • A Webaudit szerint egy átlagos januári napon 2009-ben 2,742 millió, 2010-ben 3,230 millió hazai ember internetezett.
  • Az e-commerce az eddigi dinamikával nő, nő a biztosítás és a turizmus bevétel az interneten.
  • Új technológiák jöhetnek: AG (augmented reality), QR kódok.

 

Trendek a DM piacon

Hivatal Péter, a DMSZ (Direk Marketing Szövetség) elnöke, az MTG Metro Gratis Kft. ügyvezetője röviden és hatásosan vázolta fel a magyar direkt marketing piac múltját, jelenét és piaci pozícióját. Érdekes előadás volt, ismét számok.

  • A direkt marketing fogalom Magyarországon 1989 előtt nem létezett.
  • 1990-1995 között leginkább csomagküldés (Otto, Quelle, Reader’s Digest, stb.)
  • 1995-1998 között stagnálás.
  • 1998-2008 között fejlődés, háttériparként. Szerep: a kommunikációs mix része.
  • A piac számokban:
    • – 1989: 0 Ft
    • – 1995: 10 Mrd Ft
    • – 2006: 28,7 Mrd Ft
    • – 2007: 35,1 Mrd Ft
    • – 2008: 39,5 Mrd Ft
    • – A hazai DM piac a 200 Mrd-os reklámtorta 16,5%-a, amivel a tévé és sajtó után közvetlenül a harmadik helyen található!
  • DM szabályozás:
    • – 1989-1992 között nem volt szabályozva
    • – 1992-1995 között az Adatvédelmi törvény alapján teljes tiltás.
    • – 1995-2008 között opt-in szellemű törvény.
    • – A lakcímnyilvántartóban bárki vehet akár százezres nagyságrendben név+cím adatokat, amelyre küldhet postai anyagokat, ezen túl nyilvános listákra és más, hasonló tevékenységet végző cégek listáira is lehet küldeni DM-et. A lakcímnyilvántartó előnye, hogy a teljes lakosságot tartalmazza, 3 hetente frissítik és szűrhető.
    • – Míg a névtelenül a postacímre érkező DM-ek 60%-át, addig a személyre szóló küldemények 83%-át megnézik a címzettek.

Tanácsadó és a Growww Digital digitális marketing ügynökség társalapítója. Rendszeres konferencia előadó, a Digitális sikertörténetek 1-2. szerzője.

0 hozzászólás
Szólj hozzá

A legjobb felhasználói élmény érdekében az oldal cookie-kat használ. Bővebben