Mit kezdjünk a közösségi médiával?

  • Dunder Krisztián
  • 0 hozzászólás

SuperSocial 2011 néven szervez a Social Times csapata közösségi médiás konferenciát 2011. május 18-án. A Radex Media Group alapítójával, Radisics Milánnal beszélgettem közösségi médiáról, konferenciáról, arról, Ő hogy látja a körülöttünk változó média világát.

Milyen út vezetett a közösségi médiáig, mivel foglalkoztál előtte?

Mindig is a médiában voltam, csak régebben az „offline” volt, majd dizájn szinten bekerültem az „online” médiába, és amikor előbukkant a közösségi média, felismertem a benne rejlő kommunikációs lehetőségeket, és elsők között kezdtem tanulni a médium sajátosságait, és specializálódtunk az közösségi kommunikációra.

A reklámügynökségem már 20 éve gyűjti a referenciákat a klasszikus reklám, a promóció, a rendezvény, a grafikai tervezés és a kiadói területeken, és mindig alkalmazkodtunk az aktuális trendekhez. Azért tartom fontosnak ezeket felsorolni, mert a közösségi média ezeknek a mixe: van benne kis marketing, kis kommunikáció, design, promóció, és a szerzett tapasztalattal a hátunk mögött egészen másképpen tudjuk kezelni az eszközt, mint azok, akik most tanulják a marketinget.

A céged mögött több brand (SocialTimes, SocialBrands, SuperSocial, GoldenLike és Zoom Magazin) található. Melyik hány fővel üzemel, mivel foglalkoztok?

A képlet nagyon egyszerű, kezdjük sorban: a SocialTimes egy weboldal, amely alá pakoltuk a közösségi médiában szerzett tudásbázist és itt publikáljuk a híreket, tippeket, esettanulmányokat. Ezen túl itt találhatóak az álláshirdetések, toplisták, különböző statisztikai adatok a felhasználókról…

A SocialBrands egy online termék, amely monitorozza az egész hazai Facebook-piacot, és minden Facebook oldalt részletesen analizál. Ezt a terméket közösen fejlesztettük az IMEDIA-val.Egy érlelődő ötlet alapján meghívtuk a szakma tekintélyes képviselőit, és megosztjuk a tudást azokkal, akik keresik a legjobb marketing megoldásokat a közösségi médiában. Erre született a konferencia ötlet, amelynek a SuperSocial nevet adtam. Emellett havonta rendszeresen szervezünk kiscsoportos szemináriumokat, és több hasonló rendezvény van tervbe véve.

A GoldenLike díjat az ország legaktívabb, ezáltal legjobbnak mondható Facebook oldalnak ítéljük oda. A díj alapját a SocialBrands rendszer biztosítja: az az oldal, amely jó szerepel a heti toplistákban, automatikusan bekerül a döntőbe, ahol a végleges sorrendről szakértő zsűri dönti el, hogy melyik oldal érdemli meg a GoldenLike díjat és a logó használatát. Ezzel párhuzamosan a közönség is szavazhat egy applikáció segítségével a közönségdíjra.E fentiek mögött a Radex Media Group Kft. áll, mint jogi személy, a maga hat workaholic munkatársával és szerződött partnereivel, akik segítenek a speciális feladatok megoldásában.

Mennyire van szerinted túlmisztifikálva hazánkban a közösségi média, és hol tart érettségben, kik járnak előttünk?

Jelenleg a sötétben való tapogatózás zajlik a közösségi médiában. Sokan érzik, hogy nagy benne a marketing potenciál, de nincs kész recept a használatához. Minden oldal, márka és célcsoport másképpen működik, azért nehéz tervezni és nem lehet egy az egyben átültetni az offline média gyakorlatot. Pont ezért óvatosak a nagy márkák (mármint azok, amelyek még nem indultak el), illetve sok a hiba azok között, akik jelen vannak a Facebookon. De még mindig jobb ott lenni, mint kihagyni.

Szerintem csinálni kell bátran, mert menet közben mindig lehet korrigálni, ha nem az elképzelések szerint alakulnak a dolgok. Amerika természetesen messze előttünk jár, ami nem is meglepő, de Európában a britek járnak az élen és meglepő, de a franciák, olaszok sőt a törökök is a világ nagy felhasználói között vannak. A déli szomszédjaink is aktívabbak, mint mi, de ez csak egy pillanatnyi állapot, mert náluk nem volt iWiW-szerűség, így a Facebook sokkal gyorsabban terjedt mint nálunk.

Mik a tipikus hibák, amelyeket a brandek elkövetnek a közösségi médiában?

Mint említettem, a legnagyobb hiba, ha nem használják. Aztán az, ha úgy használják, mint a hagyományos hirdetési csatornát. Az is tipikus hiba, hogy elvárják tőle a közvetlen forgalomnövekedést. A másik hiba, hogy sokan csak kampányidőszakban foglalkoznak rajongókkal, pedig a közösségi média munkaideje 7/24/365.

A „Mi van, ha rosszat mondanak rólam?” kérdés volt a 2010-es év tipikus mondata a nagyvállalatok körében, amellyel önmaguknak állítottak gátat a közösségimédia-jelenlétben. Idén már a rajongó gyűjtési vetélkedő hatalmasodik el, de ha idővel a cégek megtalálják a tagok aktivizálásának módjait, akkor ebből csak jó eredmény fog születni.

Indítottatok pár hónapja egy SocialBrands nevű szolgáltatást, amelyet az első hónapokban Facebook PR Analitika néven ismert meg a szakma. Miben különbözik a Socialbakers szolgáltatástól? Milyen márkák (kiknek az oldalai, nem csak brandekre gondolok) találhatók az élen?

A SocialBrands Facebok PR Analitika az összes hazai Facebook oldalt monitorozza. Jelenleg kb. 72 000 oldal létezik itthon, ezek közül 13 000 üzleti jellegű oldalnak naponta elkészítjük az analitikáját. A többi oldal vagy inaktív, vagy csak pár taggal rendelkezik. Többek között ebben is különbözünk a cseh szolgáltatótól, ők mindössze 400+ magyar oldalt figyelnek, és a fókuszukban az egész világ áll.A mi termékünkben be van építve az IMEDIA 10 éves médiafigyelési tapasztalata, és a saját marketing tapasztalatunk. Az ügyfelek kiszolgálásában és a termék fejlesztésben mutatkozó rugalmasságunk is sokkal nagyobb a SocialBakersnél.

A facebookon kívül még mit érdemes használni itthon a közösségi média eszközök közül üzleti céllal, és hogyan, mire?

Sok a lehetőség, de nem kell kötelezően mindet használni. Használjuk azokat, amelyek a céljaink megvalósítását segítik a legjobban. Pár javaslat: a LinkedIn-nek 140 ezer felhasználója van itthon, és nem csak álláskeresésre lehet használni. Az AB státuszú célcsoportban lehet infókat cserélni, ügyfeleket szerezni, népszerűsíteni a termékeinket,  szolgáltatásokat. A Twitterrel még mindig nem tiszta a kép: elsősorban információszerzésre kell használni, míg nem nő meg a felhasználók száma, hogy olyan népszerű legyen, mint Angliában, vagy – mily meglepő – Amerikában. De az iWiWet sem szabad elfelejteni. A több millió felhasználó között sok vállalkozás megtalálhatja a saját aktív célcsoportját.

Hol van a helye szerinted az iWiW-nek rövid-, közép- és hosszútávon? Úgy tudom, elemzitek a SocialBrands-szel az iWiW-es oldalakat is. Mik a tapasztalatok?

Igen, monitorozzuk, de nem látjuk az egész rendszert, csak az egyes klubok tevékenységét, ezért nehéz átfogó képet alkotni. Pont a konferenciánkon fogják bemutatni az új rendszerüket, amely értékeli a klubok aktivitását. Ezzel újra értékelődik a klubok tevékenysége a kisvállalatok körében. Egyébként hosszú távon nem ez a megoldás, a Facebook mellett más irányban kellene menni. Vannak ötleteim, de ez egy hosszabb beszélgetés lenne..

Tanácsadó és a Growww Digital digitális marketing ügynökség társalapítója. Rendszeres konferencia előadó, a Digitális sikertörténetek 1-2. szerzője.

0 hozzászólás
Szólj hozzá

A legjobb felhasználói élmény érdekében az oldal cookie-kat használ. Bővebben