A mobilalkalmazás-tervezés alapjai

  • Dunder Krisztián
  • 0 hozzászólás

A mobilalkalmazások tervezése során fellépő aktuális körülményeket és  alapvető szempontokat gyűjti össze az az előadás, melyet 2011. május 3-án a Media Hungary 2011. konferenciára készítettem, s melynek prezentációja néhány kiegészítéssel az alábbiakban olvasható.

A mobil applikációk eszméletlen sebességgel nyernek teret az okostelefonok felhasználói körében. A két legnagyobb (iOS, Android) boltokban 4-450 000 alkalmazás érhető el 2011. tavaszán, s ezen túl további tízezres nagyságrendű a többi platform alkalmazásboltjaiban.

Rengeteg az átfedés az egyes platformokra fejlesztett appok piacán, tengernyi értelmetlen alkalmazás alkalmazás készül, s ennek megfelelően a felhasználók is szelektálnak. Az NN/g  tavalyi, iPhone-felhasználók körében mért adatai szerint az ingyenes alkalmazásokat átlagosan 8, a fizetős alkalmazásokat mindössze 11 alkalommal használták a készülék teljes életútja alatt. Ez persze várhatóan javulni fog, s a napi használatú appok esetén sokkal nagyobb számokról is lehet majd beszélni, hovatovább a pusztán mobil webes (pl. tartalomszolgáltatói) jelenlét esetén ezek még nagyobb elérések lesznek.

A mobil usability alapvető dolgokban tér el a webes usability során tapasztaltakkal. Sokkal egyszerűbb, bolondbiztos felhasználói felületeket kell gyártani, lehetőleg az adott platform gyári megoldásaira építeni, s figyelembe venni a multiplatformos alkalmazások esetén a készülékek, kijelzők, beépített szenzorok, platformok által elérhető iránymutatások, stb. közötti  különbségeket. Egyes alkalmazásfejlesztő cégek panaszkodnak is, hogy jelentős többletmunkát okoz az egyes platformok közötti eltéréseknek való megfelelés, mint a webes fejlesztések esetén a böngészőfüggetlenség elérése.

Az alkalmazáspiac várhatóan robbanni fog a következő években, s számos új, ma még elképzelni is nehéz új megoldást biztosít majd, így az okostelefonok és más kütyük terjedésével együtt egy izgalmas piac nyílik meg világszinten. Az USA ebben már most is élen jár, sőt, vannak sikertörténetek is (pl. az Angry Birds nevű játék eddig 50 millió € bevételnél tart), de szakmai szempontból még sok kihívást tartogat (pl. nincsenek mobilos hirdetési sztenderdek).

A mobilalkalmazás-tervezés alapjai

Tanácsadó és a Growww Digital digitális marketing ügynökség társalapítója. Rendszeres konferencia előadó, a Digitális sikertörténetek 1-2. szerzője.

0 hozzászólás
Szólj hozzá

A legjobb felhasználói élmény érdekében az oldal cookie-kat használ. Bővebben