Konverzió növelése saját példával és nemzetközi esettanulmányokkal

Konverzió növelése saját példával és nemzetközi esettanulmányokkal
  • Dunder Krisztián
  • 7 hozzászólás

A mai webes szolgáltatások/termékek (webáruház, hírportál, stb.) konverziónövelése hazánkban egyelőre a haladó gondolkodásúak sajátja. Pedig viszonylag kis változtatásokkal látványosan növelhető a konverzió, legyen szó annak bármilyen megvalósulásáról (pl. kosár értékének növelése, vásárlások eljuttatása a befejezésig, feliratkoztatás, stb). Az alábbi cikk már bizonyított példákon keresztül vezet be a konverzióoptimalizálás néhány műhelytitkába.

Arról már keveset szólnék, mi a konverzió és konverzióoptimalizálás, hiszen az elmúlt hetekben számos elméleti és gyakorlati példával illusztráltuk itt a DUNDER.HU blogjában. Sőt, ezen írás végén megtalálhatja a Media Hungary 2012 konferenciára készített előadásom prezentációját, melynek első felében röviden megtalálhatóak az alapok. Amennyiben még nem töltötte le a 28 oldalas Konverzióoptimalizálás útmutatónkat, tegye meg, segítségével megismerheti a hatékonyabb digitális üzletfejlesztés alapjait, és abban is további gyakorlati példákat talál.

Konverzió növelése saját példával

Kezdjük mindjárt egy saját kísérlettel. A Digitális sikertörténetek című könyvem értékesítői aloldala tavaly ősszel rohamléptekben készült. Nem volt nehéz dolgom, mert a könyv tartalma alapján gyorsan össze lehetett állítani egy meggyőző értékesítési oldalt. A megrendelést egy egyszerű űrlappal oldottuk meg. Bár az oldal még most, 2012. tavaszán is olyan picit, mint az autószerelő autója (tudja, amelyik mindig hibás és soha nem készül el), a használhatósági és arculati elmaradottságok ellenére is kifejezetten magas, 3-8% közötti vásárlói konverzióval büszkélkedhetett a kampányidőszakban (ma 2% körüli konverzió hazai webáruházban már elég jónak számít).

A karácsonyi hajrában nem is maradt időnk A/B tesztelésre, pedig nagyon kíváncsi voltam arra, vajon a könyv egyes fejezeteinek előszava és a sikertörténetek alapítóinak portréja (és ezzel együtt egy fajlagosan hosszú oldal), avagy egy rövidebb szövegezésű értékesítési oldal konvertálna-e jobban. A kíváncsiságot tett követte, és készült egy olyan alternatív oldal, melyen a portréfotókat a márkák logóira cseréltük, radikálisan csökkentettük a szöveges tartalmat, kitettünk néhány kiemelt médiás megjelenést (pl. MR2-Petőfi), és elkezdtük figyelni, hogyan változik a megrendelések száma. Mielőtt megmutatnám az eredményt, fontos tudnia valamit: a konverzióoptimalizálásban nem az egyszerre tömegesen – és ilyen gyökeresen – megváltoztatott A/B tesztelt megoldás a jellemző, sokkal inkább apróbb cserék egymás utáni lépéseinek sorozata (akár ismételten), illetve azok tesztelése (ilyen szempontból ez a példa inkább egy illusztráció az A/B tesztelésre és a Google A/B tesztelési megoldására).

A májusi konferenciára egy még be nem fejeződött kísérlet pillanatnyi állapotát vittem (most ezt láthatja alább), amelyen jól látható, hogy a konverzió az új, rövidebb oldal esetében várhatóan (és fontos hangsúlyozni, hogy várhatóan) jobban konvertál a megfelelő elemszám elérése végére, jól lehet, menet közben nem célszerű következtetéseket levonni, valamint sokszor hasznos, ha a teszt megismétlésre kerül (akár kétszer is).

Google Website Optimizer futó teszt

Google Website Optimizer futó teszt

 

Konverziónövelés nemzetközi esettanulmányok alapján

A magyar piacon is fellelhetőek konverziónövelési sikertörténetek, ám a piacunk – pl. az amerikaival ellentétben – kevésbé kommunikatív. Az EVOLUTION konferencián február végén láthattunk pár jó példát, azóta nem találkoztam publikus anyagokkal, és mi a DUNDER.HU-nál is leghamarabb ősszel publikálhatunk hazai példákat. Álljon itt addig néhány nemzetközi kísérlet eredménye, melyeket rövidítve szintén megtalál az előadás végén található preziben, ha gyorsabban szeretné átfutni ezeket.

Checkout folyamat egyszerűsítése

A vancouver2010.com webshopban két oldalasról egyre rövidítették a checkout folyamatot, mely 21,8% konverziós növekedést eredményezett. A regisztrációt a checkout folyamat végére tették. Ez ma már evidens (pl. lehessen termékeket tenni a kosárba előzetes regisztráció nélkül, és akár a teljes checkout folyamatot végig vinni, és esetleg utána felajánlani az account létrehozását), mégis rengeteg olyan webáruházzal lehet még találkozni, amelyik nem így csinálja.

Checkout folyamat átalakításával konverzió növelés

Checkout folyamat átalakításával konverzió növelés

 

Konverzióoptimalizálás több lépésben

A carelogger.com esettanulmánya több lépésben mutatja meg, hogyan lehet apró lépések sorozatával szépen növelni a konverziós célszámokat. A regisztrációs folyamat konverzióoptimalizálásában az első lépés a Call To Action szöveg átírása volt, ez 31%-kal növelte a konverziót. A következő lépésben a gomb háttérszínét pirosra változtatták, ez újabb 34%-ot tett hozzá, majd a gomb szövegét írták át (kerülve benne a Signup szót), és ez újabb 7%-kal növelte a célszámokat.

Szövegírásos és színteszteléses CRO a carelogger oldalon

Szövegírásos és színteszteléses CRO a carelogger oldalon

 

Piros háttérszín a konverzió növeléséhez

A piros szín általaban bejön (tudunk ugyanakkor olyan magyar példáról, ahol a piros gombszín használata csökkentette a konverziót). A BMI angol légitársaság számára is bejött. Ők a „Siess, már csak X db szék maradt” üzenet mögé tettek piros háttérszínt, és ezzel 2,5%-kal növelték az eladott repülőjegyek számát.

Piros háttérszín a több eladásért

Piros háttérszín a több eladásért

 

CRO a landing page egyszerűsítésével

A skype (egy CRO-ügynökségen keresztül) a lehető legtisztábbra egyszerűsítette a szoftver letöltési oldalát. Kidobtak mindent az oldalról, aminek nem volt a letöltést közvetlenül segítő funkciója. Ezzel 5% növekedést értek el. Az oldalt azóta már módosították, élesben jelenleg nem ez látható.

Konverzió növeláse a letöltés oldal egyszerűsítésével a skype oldalán

Konverzió növeláse a letöltés oldal egyszerűsítésével a skype oldalán

 

A szövegírás ereje a konverzió növelésében

A soocial nevű online address book csak annyit bigyesztett oda a regisztrációs gomb mellé, hogy az ingyenes, és ezzel 28%-os növekedést ért el! Egyszerű és nagyszerű, csak át kellett billenteni a kétkedőket a mérleg másik oldalára.

Csak szövegírás, semmi más - az eredmény 28% növekedés!

Csak szövegírás, semmi más – az eredmény 28% növekedés!

 

Eladás növelése termékvideókkal

Itthon alig találni olyan webáruházat, amely termékfotókkal, termékvideókkal növelné eladási számait. Ez szomorú, és egyben versenyelőny a webes értékesítésre érettebbek számára, hisz látványosan növelhető vele a vásárlások száma. Így történt ez az ice.com oldallal is, amely egy korábbi esettanulmánya szerint 400%-kal (!!!) növelte eredményeit.

A termékvideó látványosan növelheti a konverziót a webáruházak esetében!

A termékvideó látványosan növelheti a konverziót a webáruházak esetében!

 

Mondtunk Önnek valami újat? Bízunk benne. Kérjük, ossza meg ismerőseivel írásunkat! Alább a kapcsolódó Media Hungary 2012 konferencián tartott előadás anyagát is érdemes elolvasnia, tartogat még néhány új, rendszerező információt a konverzióoptimalizálás methodológia alkalmazásával kapcsolatban!
Konverzióoptimalizálás – a költséghatékony marketing útja

 

Tanácsadó és a Growww Digital digitális marketing ügynökség társalapítója. Rendszeres konferencia előadó, a Digitális sikertörténetek 1-2. szerzője.

7 hozzászólás
  1. Kolbert István
    2012. június 20. szerda

    Sok hasonlo cikket! ;)
    Kimaradt a peldakbol a szegmentalas es a megfelelo mennyisege adat fontossaga. Sokan ott kovetnek el hibakat mikor elindulnak vegre az A/B tesztekkel h egyreszt tul hamar vonnak le kovetkeztetest (es ez most szigoruan nem idoben ertendo). Pl. nehany szazalekos CR eseten nem szabad mondjuk 50-50 kattintas alapjan itelkezni. (szemely szerint 500-500 alatt nem javaslom, de inkabb 1000 felett megbizhato)
    A masik gyakori problema pedig a szegmentalas lehet (pl source alapjan). Egyszeru pelda, tegyuk fel fel h 2 source-unk van Google es Facebook. A Google CR atlagosan duplaja a Facebook-rol erkezoknek. Az A/B teszt akkorlesz hiteles ha kulon kulon futtatjuk forrasonkent v az forgalmi arany megegyezik a tesztidoszak alatt. Gyakran elofordulhat ilyen helyzet, h a javulast/romlast a valtoztatasoknak tulajdonitjak, holott valtozik a forrasok aranya, ami onmagaban eltolja a CR erteket igy nem lehetne helyes kovetkeztetest levonni (csak lebontjak es sulyozzak) Almat az almaval elv :)

  2. 2012. június 20. szerda

    Nagyon jó dolgokat írsz, István. Mondjuk az elemszámokat picit magasnak tartom (inkább a többszöri A/B teszt), de nagyon jól kiegészíted a bejegyzést ezekkel. Lesz később kicsit hardcore-abb írás is, ha igény is lesz rá, ez most főleg olyan olvasóknak szólt, akik szemét fel kell nyitni.

    Szóval köszi a kiegészítéseket: ).

  3. Kolbert István
    2012. június 20. szerda

    Azt mondanam h minel drasztikusabb valtoztatasrol lenne szo annal magasabb legyen az elemszam (a legtobb teszt ami rajtam atfut pl min 5-10000 click-es)
    Nagyobb nemzetkozi e-com site-oknal (altalaban) a leheto legaprobb valtoztatasokat is szigoruan A/B tesztelik es ha veszit akkor nincs valtoztatas. Itthon nehez kis piacon kisebb szamok mellett donteseket hozni de sajnos attol meg a stat szabalyok ervenyes.

  4. 2012. június 20. szerda

    Ha van az olvasókkal megosztható érdekes A/B teszt eredményed, jöhet az e-mailemre :).

  5. […] Szimpatikus.hu Közösség, a “Dunder.hu | Konverzió növelés” című bejegyzésre szeretném felhívni a figyelmeteket. Várom a hozzászólásokat, […]

  6. 2012. június 26. kedd

    Ez rendkívül hasznos poszt. Ami némileg homályban maradt számomra: a grafikonból úgy tűnik, az A/B teszt egy időben futott. No, most hogy lehet megoldani, hogy a látogatók ugyanolyan módon, forrásból érkezzenek. Az egyik verzió linkje pl nyilván kint van a főoldalon, a másik nem. Az egyik talán jobban szerepel a Google organikus találatok között, a másik nem.

  7. 2012. június 26. kedd

    Miklós, köszönöm a véleményed!

    Igen, az ABteszt során váltva jelenik meg a két változat a látogatók számára. Azt, hogy melyik kinek, azt egy script dönti el, így egyenlő arányban látják az oldalra érkező látogatók. Tehát ha pl. valaki a címlapról kattint, akkor is a script dönti el, hogy melyik oldalverziót mutatja a látogató számára, így az egyenlő arány meglesz.

    Az persze előfordulhat, hogy több forrásból egyszerre nagy látogatottság érkezik, pl. sok tízezer AdWords-látogató, míg minden más forrás mondjuk 100-200 user. Ez esetben vagy szegmentálni érdemes a forrásokat, vagy nem futtatni többféle forrást, vagy egyenlő arányban irányítani a látogatókat az oldalra. Erről bővebben feljebb is olvashatsz egyébként.

Szólj hozzá

A legjobb felhasználói élmény érdekében az oldal cookie-kat használ. Bővebben