A SEO és PPC kapcsolata, keresőoptimalizálás a turizmusban és ekereskedelemben, felhasználói tartalmak és a SEO – csak néhány téma a 2011. január 19-20-án megrendezésre kerülő SUPERSEO konferencia programjából. A két szervezőt, Varga Pétert (longhand) és Bánóczy Zoltánt (banoczy) kérdeztem olyan SEO-s ügyekben, amelyek többsége valószínűleg a konferencián is forró téma lesz.
BÁNÓCZY: Talán az a legegyszerűbb ökölszabály, hogy minél ritkábban fogyasztott tartalomtípusról beszélünk, annál fontosabb a keresők szerepe.
Az olyan tartalmak, melyeket napi rendszerességgel látogatunk (hír, közösségimédia) kevésbé keresőre utaltak, ellentétben az évente néhányszor fogyasztott tartalmakkal, mint pl. biztosítás, utazás, vásárlás, ingatlan vagy autó.
Másfelől egy hírszájtnak is lehet komoly SEO-forgalma, de az kevésbé tervezhető és kiszámítható, ellentétben a fenti tartalmak némelyikéhez, melyekhez órát lehet igazítani.
LONGHAND: A SEO legkevésbé igénykeltésre alkalmas, tehát új termékek és szolgáltatások bevezetésére csak kiegészítő jelleggel használható, stratégiai jelleggel semmiképp.
BÁNÓCZY: Az értelme mellett a legfontosabb kérdés, hogy mekkora költséggel és időtávlatban lehetséges egy szolgáltatásnál a fenti klasszikus témákban komoly eredményt elérni. Nincsenek varázspálcák a gyors és nagy eredményekre.
LONGHAND: A legnagyobb márkák magyarországi szinten is napi közel százezres nagyságrendű keresést indukálnak. Nem az a kérdés egy nagy brand szemszögéből, hogy mennyit nyerhet a SEO-val, hanem az, hogy mekkora forgalomról mond le mások javára, ahelyett, hogy kiszolgálná megfelelően a célközönségének az érdeklődését.
A TESCO weboldala kapcsán írtam bejegyzést ebben a kérdésben nemrég. Kiemelkedő, pozitív példát nem tudok mondani nagy brand esetén, de általánosságban azért elmondható, hogy a nagy brandek is egyre nagyobb figyelmet szentelnek a keresőforgalomnak, mint egy-két évvel ezelőtt.
BÁNÓCZY: Valóban, és brandet nem elsősorban mint top brandet, hanem mint egy helyi szolgáltató vagy szolgáltatás nevét is kell érteni, pl. egy fürdő, egy szálló neve. Szerencsés, ha a SEO forgalom helyben csapódik le, és nem a jutalékos/affiliate parntereknél.
LONGHAND: Egyelőre nem sok jele, hogy a Google-lel bárki fel tudná venni a versenyt érdemben a keresőpiacon a közeljövőben. A Bing elenyésző számú forgalmat szállít hazai weboldalakra, egyéb komoly helyi vetélytársak nincsenek. A gyakran „vetélytársként” emlegetett Facebook pedig teljesen más funkciót tölt be a felhasználók számára, mint egy keresőalkalmazás.
BÁNÓCZY: A legfontosabb tévhit maga a fogalom, illetve az, hogy a linképítést a keresőoptimalizálással tévesztik össze. A linkek nagyon fontosak, azonban azokat a júzereknek kell organikusan felépíteniük, köszönhetően a kiváló tartalomnak. Hosszútávon csak ez működik. Még pontosabban: nagy szájtoknál, kiemelt kifejezéseknél csak ez működik. Ehhez pedig kontent kell, szervíz és technológiai megvalósítási minőség.
LONGHAND: Egyik legjellemzőbb gondolkodásmód a linkek mennyiségén értékelni a hatékonyságot, mit sem sejtve arról, hogy a történeti tényezők legalább annyira meghatározóak, mint a jó minőségű külső hivatkozások száma.
BÁNÓCZY: Minden link annyit ér, amennyit a köré elhelyezett tartalom ér.
LONGHAND: Figyelembe veszik a keresők ezeket a hivatkozásokat is (Google és Bing egyaránt). Inkább a hírekkel és átmeneti érdeklődést kiváltó témákkal kapcsolatos találati listákra lehetnek a jövőben nagyobb befolyással a közösségimédiás linkek a véleményem szerint és kevésbé az igazán kompetitív, állandóan magas volumeneket generáló kulcsszavas kifejezések rangsorolásában.
BÁNÓCZY: „A bizalom alapja a sűrű ellenőrzés” – ez volna a Google Sandbox tömören.
BÁNÓCZY: A konferencia azoknak szól, akik az internetből élnek, illetve bevételük meghatározó részére van befolyással a weben keresztüli értékesítés. Az eddigi jelentkezések alapján a legnagyobb hazai tartalomszolgáltatók, nagyformátumú webdizájner cégek és online ügynökségek lesznek vendégeink. Több jelentkezőnk van a televíziós iparból és a turizmusból. Külön öröm számunkra az állami szektor erős jelenléte. A program még egyeztetés alatti részeit igyekszünk ennek megfelelően összeállítani.
Hogyan lehet felismerni, hogy egy digitális vállalkozás sikerre van ítélve vagy biztos bukás? Egy többször kipróbált, működő recept Valner Szabolcstól. Exkluzív interjú!
Tanácsadó és a Growww Digital digitális marketing ügynökség társalapítója. Rendszeres konferencia előadó, a Digitális sikertörténetek 1-2. szerzője.