Bemutatkozó
Dunder Krisztián online stratégiával, digitális üzletfejlesztéssel foglalkozó szakember, és a 2013-ban alapított Growww Digital ügynökség társalapítója.
15 éve internetes termékeken, szolgáltatásokon dolgozik, 2001-2008 között főállásban az Inform Média, majd a Lapcom kiadóknál, 2009 óta saját vállalkozásaiban.
Rendszeres szereplője a jelentősebb hazai internetes konferenciáknak, szakmai cikkek szerzője számos hazai szaklap és azok online verzióiban, valamint a Digitális sikertörténetek című nyomtatott és ebook formában is elérhető könyvsorozat szerzője. A hazai digitális közösségi tér egyik elismert személyes márkája, büszke társ és apa.
A Miskolchoz kötődő kommunikációs szereplők közül talán csak Dunder Krisztián az, aki országos szinten jegyzett szakember. Az Inform Média és a Lapcom egykori (online) vezetője elsősorban online guruként ismert a szakmában, tanácsadói megbízásai közül a legjelentősebbek azonban az ő esetében is fővárosi központú médiacégekhez kapcsolódnak.
Független tanácsadóként 2009 óta dolgozott az Axel Springer, Pannon Lapok Társasága, Heti Válasz kiadók online termékeinek megújításán, azok márkaismertségének és látogatottságának növelésén, felhasználói adatbázisaik növelésén. Webergonómiai, online marketing, technológiai és sales tapasztalatai révén a projektek üzletileg is sikeresek lettek. A Magyarországon jelen lévő négy helyi lapkiadó mind a 18 helyi portáljának piacvezetővé válásában vannak érdemei.
2011 óta számos új portál (autonavigator.hu, mediapiac.com, trademagazin.hu) és e-kereskedelmi oldal (helikon.hu, vendegvaro.hu) létrehozásában, megújításában vett részt tanácsadóként és/vagy projekt koordinátorként.
2012-13-ban szakmai pályafutása eddigi legösszetettebb projektén dolgozott a projekt megbízójának jobbkezeként: a nemzetközi piacra készülő TalentScreener és CV&More termékcsoport stratégiáján, a termékfejlesztésen, a fejlesztés koordinációján, a bevezetés előkészületi munkáinak, online marketingjén (ez utóbbin kollégáival). A másfél éves munka eredményeként a HR szoftver elindult, és megjelentek benne az első nagyvállalati ügyfelek. A referenciákról bővebben itt olvashatsz.
2013-ban Szabó László társalapítóval létrehozta a Growww Digital nevű digitális ügynökséget, mely a közép-kelet-európai piacon (elsődlegesen Magyarországon, Szlovákiában és Csehországban) nyújt eredményorientált online marketing szolgáltatásokat konverziónövelés, lead generálás területen. Az ügynökség specialistaként lépett be ezen országok piacaira CRO, SEM, webanalitika témakörökben. Ügyfeleik többek között a Bónusz Brigád, a Mall.hu, a Concorde Értékpapír Zrt., a Profesia.sk.
Volt élet az internet előtt is! :-)
Az internettel való megismerkedésem valamikor 1996 környékére tehető. Valószínűleg azt sem tudtam, hogy épp internetezem, amikor először „felmentem és szörföztem” a világhálón, különben pontosan emlékeznék „az elsőre”. Az első komolyabb emlékem a dpg-s email címem létrehozása. A Drótpostagalamb egy floppy-n terjesztett, számítógépre telepítendő levelező program volt, melyen keresztül lehetett levelezni, este 10 után ésszerű árakon.
Első média irányú kötődésem egy kazincbarcikai kereskedelmi rádió, a Rádió Top technikai felügyeletét és gyártási feladatait magába foglaló szerepkör volt. Fiatal lelkesedéssel ástam magam a munkafolyamatba 21 évesen, s tettük a maroknyi csapattal szerethetővé a rádiót. Ezidőtájt sokat foglalkoztam reklámok, műsorok gyártásával, úgy a rádiónál, mint külső megbízók számára.
Abból az időszakból megmaradt két mix, amit 1997-ben készítettem (1993 és 2000 között a tanulmányok és az első munkahelyek mellett diszkóztam (szakvizsgával), főleg Miskolc és környéki középiskolai rendezvényeken, valamint pár Borsod és Szabolcs megyei nagydiszkóban). A mixeket itt meghallgathatod. A dolog érdekessége, hogy ezek egy Pentium 1. 166MMX számítógéppel készültek. Viszonyításképpen: egy mai átlagos okostelefon legalább 100-szoros sebességű.
Helyi portálok forevör
Az ezredfordulón voltam először vállalkozó. A családdal egy éven át egy diszkót üzemeltettem. Ez idő tájt az Észak-Magyarország nevű megyei lapban megjelent egy internetes szerkesztői álláshirdetés. Mivel a média mániámmá lett, az internetről pedig már akkor sejtettem, hogy „lesz belőle valami”, beadtam a jelentkezésemet. Szerkesztő társammal, Kocsis Norberttel, Miskolc addict DVTK-drukkerével, történelem tanárral mi voltunk a tűz és víz. Ez biztos egy sikertényező volt ahhoz, hogy a 2001. február 15-én (egyébként napra pontosan a születésnapomon) elindult Borsod Online pár évvel indulása után a megye leglátogatottabb portálja lett (egy akkori Ipsos kutatás szerint többen olvasták megyei szinten, mint az indexet).
2002-2007 között a BOON mellett a HAON és SZON főszerkesztőjeként a kiadóhoz tartozó összes helyi portál felelőse lettem, és a tartalom felügyelete mellett egymás után megkaptam a fejlesztések, marketing és az ügynökségi értékesítés felelősségét is. Nagyon jó szerkesztőség alakult ki az online részlegben, amely a hazai kiadói piacon leginkább támogató nyomtatott szervezet (szerkesztőség, sales, marketing) segítségével gyorsan ismertté tudta tenni a helyi portálokat. Az persze igaz, hogy 2002-ben, amikor a kezdetekben felhívtunk helyi ügyfeleket, és mondtuk, hogy a Borsod Online-tól telefonálunk, visszakérdeztek, hogy a Borsod Volántól? – de ez egy idő után megszűnt problémaként létezni.
A kiadó ausztriai anyavállalatának és a határokon átnyúló belső képzéseinek köszönhetően rengeteg ötletet, tudást kaptunk a kezdetektől. Kezdetben a Voralrberg Online vezetőitől tanultunk, majd elismert nemzetközi intézmények (Readership Institute, Classified Intelligence, Pressflex, Bluerank, stb.) képzésein, illetve nemzetközi szakkonferenciákon (ICMA, IFRA, stb.) vehettem részt. Mindezt több vezetői tréning kísérte, mely képzésekért azóta is hálás vagyok akkori munkáltatómnak.
Bár a HAON/SZON/BOON portálok az elképzeléseimhez képest más irányt vettek 2007-ben – amelyet máig követnek -, büszke vagyok arra, hogy megyénként napi 25-30 ezer, havi 2-300 ezer látogatóval, üzleti értelemben pályára állítva adhattam át a munkát az utódoknak.
Történt mindez azért, mert 2007 tavaszán a Lapcom kiadó felkért a kisalfold.hu, delmagyar.hu portálok felfuttatására. Lehetőségem nyílt másodszor is bizonyítani. A hazai online szakma ekkor kezdett elhelyezni engem is a térképen: a helyi portálok egyik legütősebb belsős csapatának, a jól megtervezett online stratégiánknak és a fejlesztő partnerünk (fps) kiváló munkájának köszönhetően fél év alatt megháromszoroztuk a portálok látogatottságát, és elkezdtük üzleti értelemben is bevezetni.
Másfél éves főállásom alatt az ingatlanbazar.hu, deliapro.hu, cgr.hu, bazar.hu vertikális portálok építésén is dolgoztam: az ingatlanbazar.hu a piac második szereplője lett akkori többszázezres havi látogatottságával, és a Dunántúlon kiemelkedő hatékonyságával.
A DUNDER.HU
A Lapcomhoz történő elhelyezkedésemben nagy szerepe volt a kiválasztást végző fejvadásznak. Ha Ő nem győz meg, hogy még sokat tanulhatok egy újabb főállásban, akkor hamarabb kezdek hozzá a saját tanácsadói tevékenységhez. Ez utólag egy nagyon jó döntésnek bizonyult. A Lapcom sokat tett a helyi portáljai bevezetéséért, de ezzel együtt a legnagyobb kockázata is volt az online termékfejlesztés: a Kisalföld napilapnak akkor kb. annyi előfizetője volt, mint az országos lefedettségű Népszabadságnak. A helyi portál olyan gyorsan növekedett, hogy a lap menedzsmentje tartott a kannibalizálódástól, ezért – és mivel úgy éreztem, elvégeztem a feladatom – a helyi kiadóvezetők érdekkörébe kerültek a portálok, én pedig megalapíthattam rég vágyott tanácsadói praxisomat.
Ekkor már egy nagyon széles spektrumú tudással rendelkeztem a nyomtatott és az online világról, a cégek által nyújtott képzések mellett rengeteget fejlesztettem magam.
Több tucat szemináriumon, workshopon, lab-en vettem részt, napi szinten képeztem magam a nemzetközi szaksajtóból. A piacon akkor kevesen voltak elérhetőek függetlenként ilyen know-how-val. Bár a 2008 végén kirobbant válság és a DUNDER.HU megalapítása egybeesett, rengeteg tennivaló volt a piacon.
Kiadók és webáruházak tanácsadási projektjei
Számos lapkiadóval ekkor kezdtünk portáljaik megújításába. 2009-ben megújult az Axel Springer 9 helyi portálja, később a Pannon Lapok Társasága 5 portálja. Tanácsadóként webergonómiai, keresőoptimalizálási (SEO) tanácsadás, adatbázis építési, tartalom stratégia, helyi sales fejlesztési feladatokra kértek fel, melyek főként konzultációs, részben projekt koordinátori (pl. Világgazdaság Online) feladatokat jelentettek. A helyi kiadóknál végzett feladatokkal párhuzamosan tanácsadtam a Heti Válasz Online megújításában webergonómai, látogatottságnövelési területen.
A későbbi évek (2010-11) során számos B2C és B2B (autonavigator.hu, mediapiac.com, trademagazin.hu, internethungary.com, mellekhatas.hu, stb.) portál kialakításán, megújításán vagy bevezetésén dolgoztam, emellett olyan e-kereskedelmi megoldásokon, mint pl. a nagy múltú könyvkiadó helikon.hu webáruháza vagy a korábban turisztikai portálként működő vendegvaro.hu oldal szállásfoglalási és utazástervező portállá alakítása.
Képzések közép- és nagyvállalatok számára
A széles spektrumú, független online tudás és tapasztalat, valamint az előadói gyakorlat alapján egyre több belső képzést tartottam nagyvállalatoknál az elmúlt években. Kezdetben a lapkiadóknál (Axel Springer, Pannon Lapok Társasága), majd pl. a Café csoportnál, az EGIS Gyógyszergyárnál, Meló-Diáknál, stb. A zárt képzések mellett a főbb hazai internetes-, média-, FMCG- (Business Days), IT- konferenciákon adtam elő, és ritkábban bár, de ma is.
Nemzetközi szolgáltatáscsoport termékfejlesztés
A tanácsadás mellett egyre több online marketing feladattal bíztak meg az ügyfelek, mondván, hogy ha már megbeszéltük, mit kellene, csináljuk meg együtt. 2012-13-ban a CV&More multimédiás karrierportál és a HR-ben a kiválasztási folyamatok nagyfokú automatizálására létre hozott TalentScreener szolgáltatások stratégiáján, a hazai B2B és B2C kommunikációján már kompetencia mátrix alapján összeállított csapatommal dolgoztam.
Digitális sikertörténetek
Szakmai küldetés volt a Digitális sikertörténetek könyvsorozat 1-2. részének elkészítése, amelyek amellett, hogy az üzleti könyvek piacán sikert arattak, a DUNDER.HU ismertségét is kiszélesítették. A könyvekről bővebben itt olvashatsz.
A DUNDER.HU brand alatt formálódó marketinges és egyéb, ún. „kivitelezői” feladatok végül 2013-ban a Growww Digital nevű ügynökségünk megalapításával helyükre kerültek, így a DUNDER.HU 2014-től ezáltal koncentráltan online stratégiai tanácsadással, tenderek lebonyolításával, képzéssel foglalkozik, elsősorban a közép- és nagyvállalatok körében.
A tanácsadói lét titka
A független tanácsadás elindításával úgy érzem, a tökéletes helyre kerültem. Aki hozzám hasonlóan az online üzlet, marketing, technológiák, sales bármelyik területén mozog, az tudja, hogy napi szintű önképzéssel, rengeteg teszteléssel, az innovációk folyamatos befogadásával járó, soha véget nem érő tanulási folyamattal járó feladat.
A mindennapokban ez több száz hírforrás figyelését, webináriumokon, nemzetközi és ritkábban hazai képzéseken, szakkonferenciákon való részvételt, más szakemberrel való folyamatos tapasztalatcserét jelent. Ez pedig egy rendkívül nyitott, a nemzetközi piac minden fontosabb rezdülését ismerő és figyelő személyiséget igényel. Arról már nem is beszélve, hogy képesnek kell lenni a szerzett ismereteket rendszerezni, helyén kezelni.
Szerencsére ehhez kiváló alapot adott a középiskolában és a Miskolci Egyetem villamosmérnöki karán megtanult rendszerszemlélet, elemzői képesség, az információk rendszerezésének, szelektálásának képessége. Ehhez az esetemben társul számos iparág, szektor általános (gyógyszeripar, FMCG, IT, autóipar) vagy mélyreható ismerete (HR, utazás és szállodaipar, médiapiac, stb.).
Ha e rendkívül részletes és őszinte bemutatkozás alapján úgy érzed, a digitális térben megválaszolatlan, megoldatlan feladatok sokasodnak a cégedben, abban van növekedési potenciál, és nem a gyakran előforduló hazai kisvállalkozói túlélési létproblémákkal küszködik, kérlek, bátran keress meg elérhetőségeimen, és nézzük meg, vannak-e együttműködési lehetőségeink.