Tanácsadás
Az elmúlt 15 évben több mint 40 – köztük számos piacvezető – online terméken dolgoztam a tartalomszolgáltatás, e-kereskedelem, listing, szolgáltatások kategóriákban.
Ez a gyakorlatban több mint 30 ezer órányi tapasztalatot jelent: kipróbált, bevált taktikák alkalmazását, az újdonságok gyors (gyakran mások előtti) implementálását, mindemellett állandó önfejlesztést. Kiváló minőségű és közérthetően átadható szaktudást szereztem az online üzletek termékfejlesztési, technológiai, marketing, sales területein, így az egyik legszélesebb spektrumú tanácsadóként tartanak számon a hazai online szakmában.
Tanácsadás eredményorientáltan
Az általam végzett tanácsadói, projekt menedzseri munkáknak köszönhetően rendre növekedésnek indultak a projektek. A korábbi főállásaim vagy eddigi tanácsadói projektjeim során már több éve bevezetett szolgáltatások, portálok közül számos évente több száz millió forintos online árbevételt ér el. Emellett ügynökségi tevékenységünknek köszönhetően megbízóink évente több milliárd forintos forgalmat bonyolítanak le, melynek webes részében szintén nem kis szerepünk van. Az elmúlt években több nemzetközi digitális projekten is (mai divatos szóval mondva „startupon”) dolgoztam személyesen, melyek a közeljövőben várhatóan hasonló sikereket érnek el.
Abban, hogy mind tanácsadóként, mind ügynökségi partnerként ilyen eredményeket tudunk szállítani, egy eredményorientált látásmód, sikeréhség, motiváció, és persze a fentebb említett szaktudás, tapasztalat, pozitív attitűd kell. Hiszem, hogy ez a gondolkodásmód hosszú távon eredményes, és minden félnek megtérülő befektetés.
Hogyan dolgozom?
Sokan azt gondolják, hogy a tanácsadó munkája nehezen megfogható, nehezen mérhető. Ez abban az esetben igaz is, ha nincsenek előre kitűzött célok, nem tudja a megbízó, hogy mit akar, és a kitűzhető célok kívülről sem igazán egyértelműek. Ahhoz, hogy értékelhető, implementálható tanácsokat tudjak adni, a megbízó oldalon lévő döntéshozóval közösen bele kell ásnunk magunkat a témába.
Átlagos és gyakran felmerülő témák, működő vállalkozások esetén egy 4 órás konzultáció elég arra, hogy az alapokat jól átlássuk, és a gyors változást hozó döntéseket meghozzuk. Előfordult már ugyanakkor olyan helyzet is, amikor pusztán a projekt átfogó megismerése több hetet és számos találkozót vett igénybe. Éppen ezért egyeztessünk emailben vagy telefonon, hogy megnézhessük, valójában szüksége van-e a segítségemre, és ha igen, milyen mértékben.
Tanácsadás már működő projekt esetén
Egy működő webáruház, online szolgáltatás, portál esetén általában léteznek üzleti benchmarkok, jól bevált fejlesztési megoldások, online marketing eszközök. Eddigi tapasztalataim alapján a leggyakrabban felvetett témák a következők voltak:
- van-e még növekedési lehetőség az alaptevékenységben az interneten?
- mennyire kell az internetre fókuszálni, és mi a célja?
- léteznek-e költségcsökkentő és/vagy bevételnövelő lehetőségek a projektben?
- van-e piaci veszély (konkurencia, adózás, stb.) a láthatáron?
- milyen módon lehet még növekedni az adott piacon?
- melyek a leghatékonyabb online marketing eszközök az adott projekthez?
- milyen fejlesztési, design technológiákat érdemes alkalmazni?
- mikor és milyen technológiai innovációkat érdemes implementálni?
- milyen KPI-okat (kulcsfontosságú teljesítmény mutatók) érdemes használni?
- hogyan lehet munkafolyamatokat automatizálni szoftverekkel?
- milyen megválaszolatlan kérdések nehezítik a munkát?
- milyen, a megbízó oldalán még soha fel nem tett kérdések vannak?
- mikor szükséges megújítani a weboldalt?
- hogyan lehet kihasználni a mobil irányban (app, mobilverziók) rejlő lehetőségeket?
- hogyan lehet növelni a konverziót a weboldalon?
- mit kezdjünk a közösségi médiával, milyen fókuszt kapjon?
Tanácsadás innováció esetén
Ezekben az esetekben gyakran nincsenek bevált gyakorlatok (best practice-ek), másolható részelemek. Rengeteg dolgot a nulláról kell felépíteni, és csak pár építőkocka használható valamilyen „repertoárból”. A következő kérdések gyakran felmerülnek ilyen projekt esetén:
- mi az innováció USP-je (egyedi megkülönböztető előnye)?
- mit tegyünk, ha a megbízó szerelmes az innovációba, és nem látja a fától az erdőt?
- van-e egyértelmű piaci igény az innovációra vagy először piacot kell neki építeni?
- hazai vagy nemzetközi piacra érdemes az innovációt vinni?
- milyen terjeszkedési stratégiát érdemes alkalmazni?
- hogyan kell belépni egy új piacra?
- milyen üzleti és árazási modellek vannak ma weben és mobilon?
- kivel érdemes együtt dolgozni, vannak-e potenciális nemzetközi partnerek?
Egy innováció esetén a fenti kérdések listája csupán ízelítő. A leggyakrabban nincsenek azonnali, kész válaszok, sőt, bizonyos projektek esetén előfordulhat, hogy nem magam vagyok a legkompetensebb személy a feladatra. Ezek egy átfogó beszélgetés után kiderülnek, ilyen esetben egyértelműen jelzem, hogy számíthat-e rám a megbízó.
Tanácsadási kompetenciák
A gyakorlati tapasztalataim leginkább olyan középvállalatok számára jelentenek hatékony megoldást, amelyek már rendelkeznek valamilyen múlttal a digitális térben, de nem tudták kihozni belőle a maximumot. Ezekben az esetekben az alábbi főbb sarokpontok mentén tudok segíteni a hatékonyság növelésében:
- Online stratégia meghatározása
- Onlinemarketing-stratégia megalkotása
- Onlinemarketing terv elkészítése (negyedéves, féléves, éves tervezés)
- Egyedi fejlesztések funkcionális leírásainak és főbb drótvázainak elkészítése
- Meghívásos tenderek lebonyolítása (fejlesztés, marketing)
- Beszállítók, együttműködő partnerek megkeresése (üzleti terv, befektető keresés, marketing kivitelezők, stb.)
- Front-end véleményezések: választott technológiák, website használhatóság, fejlesztés alatt álló wireframe-ek, designok véleményezése, SEO, ügyfélkommunikáció, stb.
- Marketing anyagok véleményezése, konverziónövelési javaslatok
- Egyszerűbb operatív feladatok: briefek megírása, piacelemzés, auditok.
Tanácsadás árak
A tanácsadás minden esetben egyedi, személyre szabott, nem dobozos termék. A tanácsadás mindig egy közös munka, közös értékteremtés: az elején sok tanácsadói kérdés (gyakran olyanok is, amelyek korábban sosem merültek fel) a jellemző. Ennek megfelelően a tanácsadási projektek minden egyes esetben egyedi árazásúak, de általánosságban elmondható, hogy egy 4 órás személyes konzultáció 80 000 Ft + ÁFA ártól elérhető. Komplex és hosszabb távú projektek esetén minden esetben egyedi megállapodást kötünk.