Magyarországon gyakorlatilag minden megyében van valamilyen helyi lap, amit külföldi tulajdonú lapkiadó állít elő. A print piacon mindegyik éli a maga világát és élvezi / elszenvedi a hazai médiapiac minden velejáróját. Mondhatni, jól prosperáló üzlet ez. Még. A rettegett internet persze (itt is) beleharapott a megdönthetetlen sikerszériába, leginkább a példányszámok terén. Jó kapaszkodó (volt ez mindig) a terjesztési oldalon ülőknek a „miért nem növekszünk” megválaszolására és fejtörő a döntéshozók számára.
Egy szó mint száz, e helyi kiadók azóta nincsenek könnyű helyzetben, amióta az internettel számolni kell (de ugyanakkor ne legyünk kishitűek, az internet csak az EGYIK ok). Ennek az egésznek a helyi webes piacra vetítése minden kiadónál másképp jellemezhető: saját farkába harapó, kiváró, átalvó, későn ébredő. Valahol mindegyik kiadónál jutott egy kicsi mindegyikből az elmúlt években.
A Pannon Lapok Társasága már évek óta üzemelteti helyi portáljait, számszerűen ötöt, de hosszú éveken át csak takaréklángon üzemeltek. Idén év elején kezdte el tervezni a PLT tartalomszolgáltatásainak használhatósági, arculati, technikai és persze tartalmi / üzleti megújulását. A vasnepe.hu alatt már az új site látható, egyelőre bétában (a többi négy is jön a következő hetekben (zalaihirlap.hu, naplo-online.hu, fmh.hu, dh-online.hu).
Minthogy belülről láttam valamelyest a folyamatot (tanácsadóként dolgoztam a projektben), bátran mondhatom, webes minőségben egy hatalmas lépés ez a kiadónál. A vasnepe.hu egy óriásit fordult, s a már rég elavultnak nevezhető külsőt felváltotta valami teljesen új.
Látható, hogy drasztikus a különbség a két külső között. A béta üzem nyilván arra utal, hogy vannak még tesztelendő, javítandó megoldások, s még lesznek további szolgáltatások a jövőben, de az alapok már újak és adottak: kommentelhető cikkek, szaporodó képgalériák, több sport, programajánló, könnyebben kezelhető weboldal, hogy csak a legfontosabbakat (és ma már alapnak számító dolgokat) említsük.
Nyilván lesz még több is a kiadó tarsolyában, de csak lépésben lehet haladni. Az új site-ot meg kell tölteni tartalommal, hovatovább a kiadónak látnia kell, hogy ez működik. Bár csak mérsékelten találunk publikus adatokat a PLT helyi portáljai látogatottságára vonatkozóan a webauditon (a HVG Online alatt keresendő), az látszik, hogy jelenleg együttesen napi 40 ezer és havi 400 ezer látogató találkozik a PLT által kezelt oldalakkal.
A helyi portálok – noha az ügynökségek marginálisnak tartják – sikerre vannak ítélve. Más megközelítés, más felfogás kell hozzá, röviden: másképp kell csinálni, mint bármilyen más tartalomszolgáltatást. Ennek a területnek is megvannak a sikerkritériumai, a húzó tartalmi témák, stb. Ha ezt a szálat meg tudja fogni az on-line szerkesztőség (és persze az on-line sales csapat), hamarosan komolyabb eredményeket tudhat magáénak. Én drukkolok nekik.
A PLT mellett nemrég a Lapcom által működtetett kisalfold.hu és delmagyar.hu is arculatot váltott, pontosabban ráncfelvarrtak. A site-ok teljes arculatváltáson 2007 októberében estek át, ezt igazította meg bővített / átrendezett navigációs elemek és új tartalomdobozok formájában a kiadó.
Az Axel Springer idén tavasszal cserélte le összes helyi portáljának teljes arculatát. A kilenc helyi portál látogatottsága azóta növekedésnek indult.
Az Inform Média által üzemeltetett helyi portálok szintén 2007 októberében kaptak új külsőt. Hogy terveznek-e változtatást mostanában a site-jaikon, egyelőre nincs róla információm.
Talán mondanom sem kell, hogy ahol elkezdtek erősen és megfelelő méretű / minőségű csapattal és tartalommal foglalkozni a site-okkal, ott növekedésnek indultak a portálok. Hátradőlni persze nem lehet, ez nem az a terület. Van pár banánhéj, amin bármelyik site elcsúszhat, de ez már talán egy másik írás témája…
(Megjegyzés: a szerző az elmúlt években mindegyik, az írásban jelzett kiadóval dolgozott valamilyen formában.)
Hogyan lehet felismerni, hogy egy digitális vállalkozás sikerre van ítélve vagy biztos bukás? Egy többször kipróbált, működő recept Valner Szabolcstól. Exkluzív interjú!
Vasnepe.hu amellett, hogy gratulálok a modern megjelenésért, és az átgondoltságért egy kis finomítást igényel majd. Pl. a cikkek melletti kép ikon sormintává kezd válni. Ma már elvárt, hogy kép legyen egy cikkhez (MTI „retweet”-t kivéve), nem feltétlen kell jelezni (videónál inkább). Helyi futball bajnokságok üresen – inkább hideolnám, míg nincs tartalom. Tudositas.hu begyúrása különben jó kezdeményezés, meg az összes helyi hírek/események azt mutatják (elnézést, a média fejnehéz) – Budapesten kívül is van élet!