Megújuló helyi portálok

  • Dunder Krisztián
  • 1 hozzászólás

Magyarországon gyakorlatilag minden megyében van valamilyen helyi lap, amit külföldi tulajdonú lapkiadó állít elő. A print piacon mindegyik éli a maga világát és élvezi / elszenvedi a hazai médiapiac minden velejáróját. Mondhatni, jól prosperáló üzlet ez. Még. A rettegett internet persze (itt is) beleharapott a megdönthetetlen sikerszériába, leginkább a példányszámok terén. Jó kapaszkodó (volt ez mindig) a terjesztési oldalon ülőknek a „miért nem növekszünk” megválaszolására és fejtörő a döntéshozók számára.

Egy szó mint száz, e helyi kiadók azóta nincsenek könnyű helyzetben, amióta az internettel számolni kell (de ugyanakkor ne legyünk kishitűek, az internet csak az EGYIK ok). Ennek az egésznek a helyi webes piacra vetítése minden kiadónál másképp jellemezhető: saját farkába harapó, kiváró, átalvó, későn ébredő. Valahol mindegyik kiadónál jutott egy kicsi mindegyikből az elmúlt években.

A Pannon Lapok Társasága már évek óta üzemelteti helyi portáljait, számszerűen ötöt, de hosszú éveken át csak takaréklángon üzemeltek. Idén év elején kezdte el tervezni a PLT tartalomszolgáltatásainak használhatósági, arculati, technikai és persze tartalmi / üzleti megújulását. A vasnepe.hu alatt már az új site látható, egyelőre bétában (a többi négy is jön a következő hetekben (zalaihirlap.hu, naplo-online.hu, fmh.hu, dh-online.hu).

Minthogy belülről láttam valamelyest a folyamatot (tanácsadóként dolgoztam a projektben), bátran mondhatom, webes minőségben egy hatalmas lépés ez a kiadónál. A vasnepe.hu egy óriásit fordult, s a már rég elavultnak nevezhető külsőt felváltotta valami teljesen új.

vasnepe.hu before

vasnepe.hu before

 

vasnepe.hu after

vasnepe.hu after

 Látható, hogy drasztikus a különbség a két külső között. A béta üzem nyilván arra utal, hogy vannak még tesztelendő, javítandó megoldások, s még lesznek további szolgáltatások a jövőben, de az alapok már újak és adottak: kommentelhető cikkek, szaporodó képgalériák, több sport, programajánló, könnyebben kezelhető weboldal, hogy csak a legfontosabbakat (és ma már alapnak számító dolgokat) említsük.

Nyilván lesz még több is a kiadó tarsolyában, de csak lépésben lehet haladni. Az új site-ot meg kell tölteni tartalommal, hovatovább a kiadónak látnia kell, hogy ez működik. Bár csak mérsékelten találunk publikus adatokat a PLT helyi portáljai látogatottságára vonatkozóan a webauditon (a HVG Online alatt keresendő), az látszik, hogy jelenleg együttesen napi 40 ezer és havi 400 ezer látogató találkozik a PLT által kezelt oldalakkal.

A helyi portálok – noha az ügynökségek marginálisnak tartják – sikerre vannak ítélve. Más megközelítés, más felfogás kell hozzá, röviden: másképp kell csinálni, mint bármilyen más tartalomszolgáltatást. Ennek a területnek is megvannak a sikerkritériumai, a húzó tartalmi témák, stb. Ha ezt a szálat meg tudja fogni az on-line szerkesztőség (és persze az on-line sales csapat), hamarosan komolyabb eredményeket tudhat magáénak. Én drukkolok nekik.

A PLT mellett nemrég a Lapcom által működtetett kisalfold.hu és delmagyar.hu is arculatot váltott, pontosabban ráncfelvarrtak. A site-ok teljes arculatváltáson 2007 októberében estek át, ezt igazította meg bővített / átrendezett navigációs elemek és új tartalomdobozok formájában a kiadó.

Az Axel Springer idén tavasszal cserélte le összes helyi portáljának teljes arculatát. A kilenc helyi portál látogatottsága azóta növekedésnek indult.

Az Inform Média által üzemeltetett helyi portálok szintén 2007 októberében kaptak új külsőt. Hogy terveznek-e változtatást mostanában a site-jaikon, egyelőre nincs róla információm.

Talán mondanom sem kell, hogy ahol elkezdtek erősen és megfelelő méretű / minőségű csapattal és tartalommal foglalkozni a site-okkal, ott növekedésnek indultak a portálok. Hátradőlni persze nem lehet, ez nem az a terület. Van pár banánhéj, amin bármelyik site elcsúszhat, de ez már talán egy másik írás témája…

(Megjegyzés: a szerző az elmúlt években mindegyik, az írásban jelzett kiadóval dolgozott valamilyen formában.)

Tanácsadó és a Growww Digital digitális marketing ügynökség társalapítója. Rendszeres konferencia előadó, a Digitális sikertörténetek 1-2. szerzője.

1 hozzászólás
  1. summr
    2009. október 13. kedd

    Vasnepe.hu amellett, hogy gratulálok a modern megjelenésért, és az átgondoltságért egy kis finomítást igényel majd. Pl. a cikkek melletti kép ikon sormintává kezd válni. Ma már elvárt, hogy kép legyen egy cikkhez (MTI „retweet”-t kivéve), nem feltétlen kell jelezni (videónál inkább). Helyi futball bajnokságok üresen – inkább hideolnám, míg nincs tartalom. Tudositas.hu begyúrása különben jó kezdeményezés, meg az összes helyi hírek/események azt mutatják (elnézést, a média fejnehéz) – Budapesten kívül is van élet!

Szólj hozzá

A legjobb felhasználói élmény érdekében az oldal cookie-kat használ. Bővebben