A mai webes szolgáltatások/termékek (webáruház, hírportál, stb.) konverziónövelése hazánkban egyelőre a haladó gondolkodásúak sajátja. Pedig viszonylag kis változtatásokkal látványosan növelhető a konverzió, legyen szó annak bármilyen megvalósulásáról (pl. kosár értékének növelése, vásárlások eljuttatása a befejezésig, feliratkoztatás, stb). Az alábbi cikk már bizonyított példákon keresztül vezet be a konverzióoptimalizálás néhány műhelytitkába.
Arról már keveset szólnék, mi a konverzió és konverzióoptimalizálás, hiszen az elmúlt hetekben számos elméleti és gyakorlati példával illusztráltuk itt a DUNDER.HU blogjában. Sőt, ezen írás végén megtalálhatja a Media Hungary 2012 konferenciára készített előadásom prezentációját, melynek első felében röviden megtalálhatóak az alapok. Amennyiben még nem töltötte le a 28 oldalas Konverzióoptimalizálás útmutatónkat, tegye meg, segítségével megismerheti a hatékonyabb digitális üzletfejlesztés alapjait, és abban is további gyakorlati példákat talál.
Kezdjük mindjárt egy saját kísérlettel. A Digitális sikertörténetek című könyvem értékesítői aloldala tavaly ősszel rohamléptekben készült. Nem volt nehéz dolgom, mert a könyv tartalma alapján gyorsan össze lehetett állítani egy meggyőző értékesítési oldalt. A megrendelést egy egyszerű űrlappal oldottuk meg. Bár az oldal még most, 2012. tavaszán is olyan picit, mint az autószerelő autója (tudja, amelyik mindig hibás és soha nem készül el), a használhatósági és arculati elmaradottságok ellenére is kifejezetten magas, 3-8% közötti vásárlói konverzióval büszkélkedhetett a kampányidőszakban (ma 2% körüli konverzió hazai webáruházban már elég jónak számít).
A karácsonyi hajrában nem is maradt időnk A/B tesztelésre, pedig nagyon kíváncsi voltam arra, vajon a könyv egyes fejezeteinek előszava és a sikertörténetek alapítóinak portréja (és ezzel együtt egy fajlagosan hosszú oldal), avagy egy rövidebb szövegezésű értékesítési oldal konvertálna-e jobban. A kíváncsiságot tett követte, és készült egy olyan alternatív oldal, melyen a portréfotókat a márkák logóira cseréltük, radikálisan csökkentettük a szöveges tartalmat, kitettünk néhány kiemelt médiás megjelenést (pl. MR2-Petőfi), és elkezdtük figyelni, hogyan változik a megrendelések száma. Mielőtt megmutatnám az eredményt, fontos tudnia valamit: a konverzióoptimalizálásban nem az egyszerre tömegesen – és ilyen gyökeresen – megváltoztatott A/B tesztelt megoldás a jellemző, sokkal inkább apróbb cserék egymás utáni lépéseinek sorozata (akár ismételten), illetve azok tesztelése (ilyen szempontból ez a példa inkább egy illusztráció az A/B tesztelésre és a Google A/B tesztelési megoldására).
A májusi konferenciára egy még be nem fejeződött kísérlet pillanatnyi állapotát vittem (most ezt láthatja alább), amelyen jól látható, hogy a konverzió az új, rövidebb oldal esetében várhatóan (és fontos hangsúlyozni, hogy várhatóan) jobban konvertál a megfelelő elemszám elérése végére, jól lehet, menet közben nem célszerű következtetéseket levonni, valamint sokszor hasznos, ha a teszt megismétlésre kerül (akár kétszer is).
A magyar piacon is fellelhetőek konverziónövelési sikertörténetek, ám a piacunk – pl. az amerikaival ellentétben – kevésbé kommunikatív. Az EVOLUTION konferencián február végén láthattunk pár jó példát, azóta nem találkoztam publikus anyagokkal, és mi a DUNDER.HU-nál is leghamarabb ősszel publikálhatunk hazai példákat. Álljon itt addig néhány nemzetközi kísérlet eredménye, melyeket rövidítve szintén megtalál az előadás végén található preziben, ha gyorsabban szeretné átfutni ezeket.
A vancouver2010.com webshopban két oldalasról egyre rövidítették a checkout folyamatot, mely 21,8% konverziós növekedést eredményezett. A regisztrációt a checkout folyamat végére tették. Ez ma már evidens (pl. lehessen termékeket tenni a kosárba előzetes regisztráció nélkül, és akár a teljes checkout folyamatot végig vinni, és esetleg utána felajánlani az account létrehozását), mégis rengeteg olyan webáruházzal lehet még találkozni, amelyik nem így csinálja.
A carelogger.com esettanulmánya több lépésben mutatja meg, hogyan lehet apró lépések sorozatával szépen növelni a konverziós célszámokat. A regisztrációs folyamat konverzióoptimalizálásában az első lépés a Call To Action szöveg átírása volt, ez 31%-kal növelte a konverziót. A következő lépésben a gomb háttérszínét pirosra változtatták, ez újabb 34%-ot tett hozzá, majd a gomb szövegét írták át (kerülve benne a Signup szót), és ez újabb 7%-kal növelte a célszámokat.
A piros szín általaban bejön (tudunk ugyanakkor olyan magyar példáról, ahol a piros gombszín használata csökkentette a konverziót). A BMI angol légitársaság számára is bejött. Ők a „Siess, már csak X db szék maradt” üzenet mögé tettek piros háttérszínt, és ezzel 2,5%-kal növelték az eladott repülőjegyek számát.
A skype (egy CRO-ügynökségen keresztül) a lehető legtisztábbra egyszerűsítette a szoftver letöltési oldalát. Kidobtak mindent az oldalról, aminek nem volt a letöltést közvetlenül segítő funkciója. Ezzel 5% növekedést értek el. Az oldalt azóta már módosították, élesben jelenleg nem ez látható.
A soocial nevű online address book csak annyit bigyesztett oda a regisztrációs gomb mellé, hogy az ingyenes, és ezzel 28%-os növekedést ért el! Egyszerű és nagyszerű, csak át kellett billenteni a kétkedőket a mérleg másik oldalára.
Itthon alig találni olyan webáruházat, amely termékfotókkal, termékvideókkal növelné eladási számait. Ez szomorú, és egyben versenyelőny a webes értékesítésre érettebbek számára, hisz látványosan növelhető vele a vásárlások száma. Így történt ez az ice.com oldallal is, amely egy korábbi esettanulmánya szerint 400%-kal (!!!) növelte eredményeit.
Mondtunk Önnek valami újat? Bízunk benne. Kérjük, ossza meg ismerőseivel írásunkat! Alább a kapcsolódó Media Hungary 2012 konferencián tartott előadás anyagát is érdemes elolvasnia, tartogat még néhány új, rendszerező információt a konverzióoptimalizálás methodológia alkalmazásával kapcsolatban!
Konverzióoptimalizálás – a költséghatékony marketing útja
Hogyan lehet felismerni, hogy egy digitális vállalkozás sikerre van ítélve vagy biztos bukás? Egy többször kipróbált, működő recept Valner Szabolcstól. Exkluzív interjú!
Sok hasonlo cikket! ;)
Kimaradt a peldakbol a szegmentalas es a megfelelo mennyisege adat fontossaga. Sokan ott kovetnek el hibakat mikor elindulnak vegre az A/B tesztekkel h egyreszt tul hamar vonnak le kovetkeztetest (es ez most szigoruan nem idoben ertendo). Pl. nehany szazalekos CR eseten nem szabad mondjuk 50-50 kattintas alapjan itelkezni. (szemely szerint 500-500 alatt nem javaslom, de inkabb 1000 felett megbizhato)
A masik gyakori problema pedig a szegmentalas lehet (pl source alapjan). Egyszeru pelda, tegyuk fel fel h 2 source-unk van Google es Facebook. A Google CR atlagosan duplaja a Facebook-rol erkezoknek. Az A/B teszt akkorlesz hiteles ha kulon kulon futtatjuk forrasonkent v az forgalmi arany megegyezik a tesztidoszak alatt. Gyakran elofordulhat ilyen helyzet, h a javulast/romlast a valtoztatasoknak tulajdonitjak, holott valtozik a forrasok aranya, ami onmagaban eltolja a CR erteket igy nem lehetne helyes kovetkeztetest levonni (csak lebontjak es sulyozzak) Almat az almaval elv :)
Nagyon jó dolgokat írsz, István. Mondjuk az elemszámokat picit magasnak tartom (inkább a többszöri A/B teszt), de nagyon jól kiegészíted a bejegyzést ezekkel. Lesz később kicsit hardcore-abb írás is, ha igény is lesz rá, ez most főleg olyan olvasóknak szólt, akik szemét fel kell nyitni.
Szóval köszi a kiegészítéseket: ).
Azt mondanam h minel drasztikusabb valtoztatasrol lenne szo annal magasabb legyen az elemszam (a legtobb teszt ami rajtam atfut pl min 5-10000 click-es)
Nagyobb nemzetkozi e-com site-oknal (altalaban) a leheto legaprobb valtoztatasokat is szigoruan A/B tesztelik es ha veszit akkor nincs valtoztatas. Itthon nehez kis piacon kisebb szamok mellett donteseket hozni de sajnos attol meg a stat szabalyok ervenyes.
Ha van az olvasókkal megosztható érdekes A/B teszt eredményed, jöhet az e-mailemre :).
[…] Szimpatikus.hu Közösség, a “Dunder.hu | Konverzió növelés” című bejegyzésre szeretném felhívni a figyelmeteket. Várom a hozzászólásokat, […]
Ez rendkívül hasznos poszt. Ami némileg homályban maradt számomra: a grafikonból úgy tűnik, az A/B teszt egy időben futott. No, most hogy lehet megoldani, hogy a látogatók ugyanolyan módon, forrásból érkezzenek. Az egyik verzió linkje pl nyilván kint van a főoldalon, a másik nem. Az egyik talán jobban szerepel a Google organikus találatok között, a másik nem.
Miklós, köszönöm a véleményed!
Igen, az ABteszt során váltva jelenik meg a két változat a látogatók számára. Azt, hogy melyik kinek, azt egy script dönti el, így egyenlő arányban látják az oldalra érkező látogatók. Tehát ha pl. valaki a címlapról kattint, akkor is a script dönti el, hogy melyik oldalverziót mutatja a látogató számára, így az egyenlő arány meglesz.
Az persze előfordulhat, hogy több forrásból egyszerre nagy látogatottság érkezik, pl. sok tízezer AdWords-látogató, míg minden más forrás mondjuk 100-200 user. Ez esetben vagy szegmentálni érdemes a forrásokat, vagy nem futtatni többféle forrást, vagy egyenlő arányban irányítani a látogatókat az oldalra. Erről bővebben feljebb is olvashatsz egyébként.