Három és fél éve indult el a .eu végződésű domainek regisztrálási lehetősége, s idén átlépte a 3 milliós darabszámot. A .com-os végződés a legnépszerűbb 80 millió regisztrált domainnel, rögtön utána Kína következik 14 millióval, a .eu domainek ezzel a darabszámmal a kilencedik helyen tartózkodnak. Sok ez vagy kevés? Kinek és miért lehet jó .eu domaint használni? Lássuk.
Amikor ezt a bejegyzést írom, Budapesten villamosmegállókban citylight (4-es, 6-os vonalon), outdoor felületeken (2-es és 3-as metró vonalán, valamint pesti utakon), továbbá az m1/m2/echo TV-n reklámokkal népszerűsíti az eurid néhány hazai regisztrátorral a .eu végződésű domaineket. A kampány szeptember 1-től két héten át tart. Idén júliusban rekordmennyiségű .eu domaint regisztráltak. Habár már a harmadik negyedévet írjuk, az eurid oldalán egyelőre a linkelt angol cikken kívül csak az első negyedéves adatokból tudunk meríteni arra vonatkozóan, hol tart most az eudomain ipar.
Magyarországi cégek/személyek számára jelenleg alig 30 ezer .eu végű domaint regisztráltak, ez az összes domain egy százaléka, s ha figyelembe vesszük, hogy magyar regisztrátoron keresztül ebből összesen 18 ezer regisztráció történt, el is kel a kampány errefelé.
Ha szétnézünk Európában, láthatjuk, hogy pl. Németország komolyan veszi az eudomain ipart. A majdnem 13 millió .de domain mellett 900 ezer .eu is elkelt már, ezzel listavezetők az eurid listáján. Utánuk Hollandia, s az Egyesült Királyság az eudomain regisztrációs top10 listán. Az eudomain.eu nemrég közzétett egy teljes listát magyar nyelven a teljes .eu domain piac aktuális státuszáráról, piaci elérésekről.
Csak első pillanatban meglepő, hogy a fajlagosan kevesebb lakóval rendelkező Ciprusra (~900 000) és Luxemburgra (~470 000) 53, illetve 27 ezer eudomain jut. Luxemburg esetében egyértelmű, hogy az adózási feltételek miatt korábban székhelyét oda helyező cégek száma emeli ekkorára a domainek darabszámát. Ciprus esetében is tudjuk, hogy az offshore cégek regisztráltak, azonban ne legyen megtévesztő az adat: nem a cégek száma a mérvadó, hanem vélhetően a domain spekulációs lehetőségek révén regisztrált néhány cég nagyobb nagyságrendű .eu domaint.
Ez a leglényegesebb kérdés. Európai szinten már komoly cégek szavaztak a .eu végződés mellett: Lexus, Hyundai, Unicreditgroup, Pioneer, Gucci, stb.
A hazai paletta már sokkal kevésbé izgalmas. A 30 ezer magyar eudomainból magyarországi regisztrátoron keresztül 18 ezret jegyeztek be eddig. Ebből kb. 7 ezret az eudomain.eu-nál regisztráltak. Habár ez a szám nem kevés, mégsem könnyű olyan magyar weboldalakat mondani, amelyek elsődleges címként használják a .eu végződésű domain nevet. Néhány .eu domain alatt működő oldalt megnevez kérésemre ifj. Rémiás Mihály, az eudomain.hu képviselője: umvp.eu, dvtk.eu, zonataxi.eu. Nincs persze feltétlenül közvetlen összefüggés a domain lefoglalása és a weboldal indításának időpontja között: sokan „óvatosságból” regisztrálják tevékenységükhöz a .eu végződésű domaint is a későbbi problémák elkerülése érdekében.
Az eurid riportja az itt bemutatottaktól jóval több statisztikát, sikersztorit tartalmaz. Többek között bemutatja azt is, hogy európai szinten mennyire használtak a lefoglalt eu végződésű domainek, ehhez a DNS kérések számát hívja segítségül. A riport itt letölthető. Fontos megjegyezni, hogy az itt linkelt riport a 2009. Q1. időszakra vonatkozik, várhatóan hamarosan elérhetővé válik a Q2-es jelentés.
Ha Ön, kedves látogató, tud olyan hazai weboldalról, ami a .eu címen lett népszerű, kérjük, ossza meg velünk itt, a kommentek között.
Hogyan lehet felismerni, hogy egy digitális vállalkozás sikerre van ítélve vagy biztos bukás? Egy többször kipróbált, működő recept Valner Szabolcstól. Exkluzív interjú!
Azt hiszem jól összefoglalta Krisztián az .eu helyzetét, de talán néhány fontos tényezőt érdemes szóba hozni:
Az .eu domaintér ötlete az európai szellemiséget ténylegesen követi. A vitarendezés Csehországban van és fél tucat regionális humán „ügyintéző” van, akik beszélik az adott ország nyelvét, tehát nagy gond esetén akár anyanyelvünkön is egyeztethetünk közvetlenül a Nyilvántartóval. Miért fontos ez? Egy baltikumi példa jól mutatja. Csődbe ment egy lett regisztrátor és a helyi „ügyintéző” – azon domain tulajdonosokat akiket nem sikerült e-mailben elérni – egyesével hívogatta fel személyesen. Vagyis a biztonság kérdése egy fontos szempont a választáskor.
akit erdekel, annak irom, hogy itt egy lefotozott oriasplakat a temaban Pesten:
http://twitpic.com/g4vp3
yesssss találtam egy eudomaint!!!
kisokos.eu
és működik. aztmondjuk nem értem, miért irányítják át a .hu-s domaint az eusra…