Híraggregátor-optimalizálás

  • Dunder Krisztián
  • 7 hozzászólás

Az elmúlt években divatossá váltak az olyan hárombetűsök, mint a SEO, a SEM, újabban pedig az SMO. A hazai piacon van egy évek óta zajló tevékenység, amit ez alapján könnyen nevezhetünk HAO-nak (híraggregátor-optimalizálás). Nem szeretném, ha SMO-szerű láz keletkezne e szösszenet alapján, de azt sem, ha úgy tekintenénk a hazai piacra, mintha nem létezne, amiről beszélek.

A hazai híraggregátor piac több száz milliós, úgy pénzben, mint megforgatott látogatásszámban. Nálunk ez (is) másképp alakult, mint a legtöbb európai országban, ahol a listing (tranzakciós) piac hamarabb és erősebben kezdett fejlődni. Magyarországon klasszikus tartalomszolgáltatások indultak először: az internetszolgáltatás mellé tartalomszolgáltatást fejlesztett az [origo] az ISP (jobb) eladhatósága érdekében, közben épült az önszerveződő Index és növekedésnek indult a Startlap a lap.hu oldalakkal. Mindemellett számos kisebb nyomtatott és elektronikus terméknek lett on-line verziója, továbbá önálló site-ok is indultak. Részben a korai internet lassúságának, részben az internetezők laikusságának és kényelmességének köszönhetően elindultak a hazai híraggregátorok, amelyek összegyűjtötték a portálok cikkeinek címeit a látogatók dolgát megkönnyítendő. Kezdetben csak egy-két ilyen termék volt, mára számuk több tucatra nőtt.

Tartalomszolgáltatói szemszögből a híraggregátorokban jelen lenni ma a magyar web velejárója. Aki kimarad, az lemarad. Gyakorlatilag alig van olyan a hazai piacon, aki nem él velük, és épp ez az, ami miatt kikerülhetetlenek. A híraggregátor olyan, mint a plázacica: látványosan teljesít és sokba kerül. Persze legalább azt csinálja, amit mondanak neki :). Gyakorlatilag sokkal könnyebb gyors látogatottságot generálni ezzel az eszközzel, mint keresőoptimalizálással, PPC hirdetésekkel vagy éppen közösségimédia-optimalizálással. Igen, ez az előnye, és van egy óriási hátránya: márkaépítésre nem való. A híraggregátor szenvedélyes feleség, de nem tud főzni, nem szeret takarítani és gondolkodni sem igazán.

A híraggregátorokat naponta kb. 200 ezer látogató használja, havonta több mint egymillióan. Ezt jól tudják azok az on-line újságírók, szerkesztők, akik “küldik” a híraggregátorokra a tartalmat. Néhány tízre tehető azon emberek száma, akik ebben a “szakmában” utaznak, az ő életük része a híraggregátor-optimalizálás. Figyelik, hogy mikor milyen címmel, milyen frissítési gyakorisággal kerülnek a tartalmak az adott híraggregátor megfelelő dobozába, ügyeskednek, hogy a látogatók által kiemelten figyelt felületekre bejuthassanak cikkeik. Sajnos ez okozza a legtöbb problémát: egy-egy hatásvadász címmel akár ötvenezer internetezőt is át lehet vinni egy másik weboldalra, akik rendszerint gyorsan távoznak is onnan. A nagy kérdés persze az, hogy miért kellene ott maradniuk, miután elolvasták (ha elolvassák) az adott cikket. Továbbá ott a másik véglet: egy alig ismert hírportál elsőként tud meg valamit, ami által közel százezren esnek be az adott site-ra: ez utóbbi esetben mindenki számára előnyös a híraggregátor léte, “csak” attól kell eltekintenünk, hogy egy-egy ilyen esettől még nem válnak az oda érkező látogatók visszatérővé, sőt.

A hazai internetezők kb. egynegyede egyértelműen nem lojális a tartalomszolgáltatókhoz: egy részük tapasztalt, a híreket gyorsan, felületesen fogyasztani akaró, a többiek szimplán laikus internetezők. Ők a fő célcsoportja a híraggregátoroknak, tehát nem korra, nemre, helyre célzott csoport, hanem egy igényre: ők azok, akiket nem a márka érdekel, hanem a tartalom. Ők azok, akikre a tartalomszolgáltatóknak a hazai piacon legalább annyira figyelniük kell, mint a keresőkből navigálókra. Ők azok, akiktől az erős és a gyenge márka egyaránt szenved. Ez a célcsoport lassabban fog változni, mint a híraggregátorokat kiszolgáló termékpiac. Pedig nem lenne lehetetlen az átszoktatás, csak kell rá egy belső igény, ki kell rá találni a megoldást, majd végig kell csinálni. És az is lehet (legtöbben ezt hiszik), hogy nem éri meg mindezt végigcsinálni.

Lehet, hogy megérne egy önálló írást is, de nem tudom kihagyni ebből: az alábbi videóban a lappiac és a webes technológiák találkozásából eredő lehetőségek, de inkább problémák ecsetelése látható. A beszélgetésben James Goodale (The New York Times, alelnök) kérdez, Michael Wolff (newser.com, alapító) válaszol. Megnézve a videót nekem kicsit túlhype-oltnak tűnik a newser, s nem is az a klasszikus híraggregátor, amire mi, magyarok gondolunk, de érdemes megnézni.

Dunder Krisztián

Tanácsadó és a Growww Digital digitális marketing ügynökség társalapítója. Rendszeres konferencia előadó, a Digitális sikertörténetek 1-2. szerzője.

7 hozzászólás
  1. 2010. február 25. csütörtök

    jó cikk, gratulálok!

  2. 2010. február 26. péntek

    Szia Krisztián!

    És arra van ötleted, hogy egy aggregátort hogyan lehet optimalizálni keresőre? ;)

  3. krisztian
    2010. február 27. szombat

    @kolboid: köszönöm!

    @Tamás: ez egy költői kérdés ezen a felületen, ugye? :). Egyébként megnéztem, januárban 673e keresés volt a hírek szóra google-ben. Ez brutális mennyiség, látszik, hány laikus van az országban :). Ti a 4. helyen vagytok hírek szóra: mondanám, hogy építsetek linkeket, de van más is a tarsolyotokban, ha nyomni akarjátok a site-ot :).

  4. 2010. március 1. hétfő

    Hehe, asszem ne menjünk bele, hogy hány és milyen laikus van az országban. 673e keresés hírek szóra? Ezt meg honnan veszed? Szerinted az mind azt írja be hogy “hírek”? Te jó ég. Tudni kéne használni a keyword toolt rendesen. A cikk jó, de ez a hozzászólás egy vicc. Vagy csak arról szól a dolog hogy ingyen nem méred az igét? Azt még meg is érteném, de akkor minek hülyeségeket írni.

  5. 2010. március 3. szerda

    :) ok igaz, köszi!

  6. krisztian
    2010. március 22. hétfő

    @Hitel Vadász: szívesen várom részletes magyarázatodat. Addig egy kis insights: http://www.google.com/insights/search/#q=h%C3%ADrek%2Ciwiw%20bel%C3%A9p%C3%A9s%2Cfreemail%20bel%C3%A9p%C3%A9s%2Cj%C3%A1t%C3%A9k&geo=HU&date=today%2012-m&cmpt=q

    És egy kis trends:
    http://google.com/trends?q=h%C3%ADrek%2C+iwiw+bel%C3%A9p%C3%A9s%2C+freemail+bel%C3%A9p%C3%A9s%2C+j%C3%A1t%C3%A9k&ctab=0&geo=hu&date=ytd&sort=0

    Egyik szerint sem elhanyagolható a “hírek” szóra keresés, és itt ráadásul a tavalyi év leginkább keresett szókapcsolataival hasonlítottam össze.

  7. 2010. április 28. szerda

    Egy ilyen portál összlátogatottságához képest elhanyagolható. Az insights jelen esetben nem mérvadó, a keyword toolt javaslom. Ott számszerüleg le van írva, hogy 165000 havonta. Az 5500 naponta. De ez ennél jóval kevesebb igazából, ezt mindenki tudja aki használja rendszeresen az insights-ot. Nekem is volt ilyen kulcsszóra első helyen egy oldalam, konkrétan 90-100 látogatóm volt arra az egyetlen szóra. A több mint longtail. Ez is bizonyítja hogy egy ilyen portálnál csak az számít.

Szólj hozzá

A legjobb felhasználói élmény érdekében az oldal cookie-kat használ. Bővebben