Hogyan használja a látogató a weboldalunkat? Megtalálja-e, amire szüksége van? Ha „oldalról” érkezik, választ kap-e pár másodpercen belül a kérdésére? A profi weboldal tervezés velejárója, hogy a készülő weboldal a publikussá válás előtt használhatósági teszten esik át. Néhány cikk és eszköz a jelenből.
A legolcsóbb és legegyszerűbb eszköz a weboldal célcsoportját reprezentáló szintű internetezőknek megmutatni a terméket, célfeladatot adni, s figyelni, mi történik, majd kikérdezni, mit miért csináltak. A „fapadosság” minden előnyével és hátrányával kaphatunk visszajelzéseket, de ingyen van.
A mágikus F betű logikáját is csak egy link erejéig érdemes leporolnunk, hasznos elolvasni az út elején lévőknek.
Léteznek ingyenes hőtérképes eszközök, amelyek adott időintervallumra mutatják meg a weboldal adott oldalán (pl. nyitóoldal) történt kattintásokat, „pixelpontosan”. A legkattintottabb területeket képpontpontossággal mutatja, háttérben átlátszóan ott a weboldal; minél nagyobb időmintán tudjuk megnézni (és minél állandóbb az oldalon elérhető felület x/y kiterjedése), annál pontosabb képet kaphatunk arról, hogy mit használnak igazán látogatóink.
Berényi Konrád írt korábban a ClickTale nevű eszközről, amelyet beépítve a rendszerbe a látogatói útvonal értelmezhető (videós formában is megtekinthető). Ez az eszköz akkor célszerű, ha arra vagyunk kíváncsiak, milyen útvonalon mozgatják az egeret a látogatók, azaz mit csinálnak a site-on valójában. Webanalitikai eszközökben tömegesen és statisztikusabban követhetőek le a látogatói útvonalak.
Itthon már évekkel ezelőtt hallottam a BME-n elérhetően olyan technikai háttérről, ahol gépek segítségével tudták feltérképezni, hogy a vizsgált alany mit csinál egy weboldal megtekintése közben. A napokban olvastam, hogy az NRC és a Meroving közös kísérletei alapján náluk is elérhető a szemkövetéses módszertan. Nem tippelnék, mennyiért.
A szemkövetésről a hivatalos google-blogon is épp a napokban írnak, érdemes elolvasni, képekkel és videókkal illusztrálják a módszert.
A tudatos weboldal tervezők általában használnak ilyen típusú eszközöket, de ne feledjük el, hogy ezek léte önmagában nem elég: tudni kell a kinyerhető információkat használni, s nagyon nem árt, ha rendelkezünk webes ergonómiai háttérrel is.
Hogyan lehet felismerni, hogy egy digitális vállalkozás sikerre van ítélve vagy biztos bukás? Egy többször kipróbált, működő recept Valner Szabolcstól. Exkluzív interjú!
Magyarországon is van a Google Blogon olvhasható eye-trackinghez hasonló projekt: http://www.eyetracking.hu/
A látáskutatás hazai kutatási projekt a C3 Alapítvány és az OmnicomMediaGroup médiaügynökségi csoport közös munkája. További infók a linkelt oldalon.
Egyébként ez a dolog már elég futurisztikus. Mondhatni a jövő már jelen. Pár éve a Különvélemény (Minority Report) című filmben pedig ez már ott volt – céges beléptetés és utcai „billboard adview”-figyelés szemszkenneléssel…
Szia,
A rabbit blogján keresztül jutottam el hozzád az eyetracking témakörben.
A Realeyes az Oxfordi egyetemről indítottuk el a vállalkozást, közel 15 országban vagyunk jelen és 7 országban releváns tapasztalatunk is van. Emellett versenyképes áraink vannak.
Tanulmányok és videók:
http://www.slideshare.net/search/slideshow?q=+realeyes&submit=post&searchfrom=header
http://www.youtube.com/user/RealeyesDataServices
Üdvözlettel,
Szabolcs
bd at Realeyes