A legtöbb e-mail marketinggel (is) foglalkozó cég megrémült bő két hete, amikor lejárt a spam törvény türelmi ideje. Egyes szolgátatók folytatták az e-mailek küldését, mintha mi se történt volna, megint mások az utolsó pillanatban akartak lakcímet bekérni, ezzel elbukva címlistájuk akár 90 (!) százalékát, míg a piac korábban is jogkövetően működő része (valljuk be, ez a legkisebb) egyszerűen nem csinált semmit. Az élni akaró cégek nyitott kérdéseire múlt pénteken a Senpai szervezésében válaszolt dr. Kulcsár Zoltán, a ppos.hu vezetője.
Én is ellátogattam a szemináriumra, rövid összefoglaló következik. Kezdjük mindjárt a legfontosabbal: nem törölték el a név + lakcímbekérési adatot az elektronikus marketing lehetőségeknél. Nem lehet tehát személyes e-mailben, SMS-ben, MMS-ben, faxon, s bluetooth-on sem információt küldenünk lakcím hiányában. Itt rögtön meg is kell állnunk egy pillanatra, tisztáznunk kell ugyanis néhány fontos alapfogalmat:
Az adatvédelmi iroda „kipróbálásos” módszerrel ellenőrzi a panaszolt portálok adatkezelését (tehát rugalmasabban, mint a bíróság). Elviekben így a bepanaszolt portál akár bizonyítékot is hamisíthatna. Pl. egy cég úgy akarja megoldani a lakcím problémát, hogy automatikusan generál lakcímeket a felhasználóihoz. Ha ez kiderül, három dolgot is elkövethetett: hamis tanúzás, hatóság félrevezetése, okirathamisítás, ezek pedig következményekkel járnak. Megér ennyit?
A büntetésekről egy picit…
Értelmetlen és betarthatatlan
Nem beszéltünk még arról, hogy az ún. céges e-mail címzetteket nem fogja az NHH büntetni. Ez elviekben igaz (utolsó bekezdés itt), ám a valósághoz figyelembe kell vennünk azt, hogy a reklám címzettje az, aki felé a reklám irányul, ezek pedig a legvégén természetes személyek, rájuk viszont vonatkoznak a fenti szabályok, tehát pl. az info@cégnév.hu címre küldve is csak a törvény liberálisabban történő értelmezése esetén szabad e-mailt küldeni.
Annak ellenére, hogy sérti az adatvédelmi törvényt és az alkotmányt, érvényben van a rendelkezés. Az Alkotmánybíróság és az Igazságügyi Minisztérium asztalán is ott van a név+lakcím eltörlés kérdése, de sem tavaly novemberben, sem idén tavasszal nem történt változás. A készülő médiatörvény eltörölné, de mivel az 2/3-os törvény, reálisan alacsony esély látszik erre.
És végül néhány érdekes infó
Az itt leírtak a pénteki napon hallott információk kb. 10 (!) százalékát jelentik (nyilván a legfontosabb 10 %-át). A résztvevők a 48 diából álló prezentációt és a 45 oldalból álló jogszabálymellékletet is megkapták Damjanovich Nebojsától, a nap szervezőjétől a szeminárium után.
Kétségkívüli, hogy a név+lakcím szabályt betartani /most felzárkózni majdhogynem lehetetlen, de legalábbis rövidtávú üzleti kiesést jelent a legtöbbek számára. Az előremenekülés lehetősége abban rejlik, ha létezik olyan új előny, ami ezen tiszta, homogén adatbázisokból származtatható. Néha létezik ilyen, ha sajnos nem is mindig.
Hogyan lehet felismerni, hogy egy digitális vállalkozás sikerre van ítélve vagy biztos bukás? Egy többször kipróbált, működő recept Valner Szabolcstól. Exkluzív interjú!
Ez teljesen jogos ok. De akor kezdödik a kérdés, hogy mi minősül spamnek… Ha vlaki kiteszi a cége weboldalára a mail címét és arra én küldök egy ajánlatot, vagy levelet ami gyakorlatilag egy együtmüködést mond akor az pl miért spam? Hisszen úgy kerestem meg valakit, hogy nem járult hozzá előzetesen… Persze ha felvesz hírlveélre vagy rendszeresen küldözget az más. Szóval kérdés mit nevezünk spamnek valójában?
Nem beszélve arról, hogy ha én kiteszem a weboldalamra az e-mail címemet, azt azért teszem, hogy elérjenek. Persze nem akarok viagra hirdetéseket kapni meg orosz nyelvű leveleket, de ha valaki ajánl egy szoftvert azt meg szeretném kapni, és ezt SENKI ne döntse el helyettem…
[…] szakma tiltakozásának hatására hamarosan nem lesz kötelező lakcímet bekérni e-mail címlista építésénél. A törvény […]