A közösségi optimalizálás (SMO) a magyar piacon új fogalomnak számít, annak ellenére, hogy bloggerek már 2006-ban elkezdtek róla írni. Talán ezért is lesz téma a jövő heti Internet Hungary konferencia első napján kerekasztal beszélgetés formátumban. Minthogy én vezetem a beszélgetést, gondoltam, nem árt, ha gyűjtök friss információkat, valamint megkérdezek néhány, a hazai webes piacon dolgozó kollégát véletlenszerűen, mit tud/ gondol a témáról.
Twitteren és skype-on tettem fel a kérdést: SMO – Hogy fogalmaznád meg egy mondatban, hogy mi az? Az „egyperces közvéleménykutatás” a várt eredményt hozta. Ketten nem tudták, egy ember kitért a válasz elől (tehát már hárman biztosan elolvassák ezt :) ), a többiek nem várt gyorsasággal a következőket írták:
Egy dologban a többség egyetért: egy-egy termék, szolgáltatás, webodal láthatóbbá tételéről szól, kézi és automatikus megoldásokkal. A wikipedia szerint is. És hogy még miről?
Az alapvető és kezdetleges eszközökről gyakorlati példákat említ Doransky, aki felvezeti a jövő keddi beszélgetést blogján. Az egész a felduzzasztott, s sok esetben nem valós felhasználókat takaró iwiw és myvip profilokkal kezdődött. Ezek egy része azóta klubbá migrálódott. Hogy van-e valódi élet a klubokban, első ránézésre nem úgy tűnik, de erről majd beszéljenek inkább a két site képviselői a jövő keddi konferencián.
A Facebook jelenleg közel 500 000 hazai felhasználónál tart, pár hónapja még alig volt 300 000 fölött. Gyors növekedésre lehet számítani a közeli jövőben. Ez az iwiwnek és myvipnek vélhetően fájni fog, de előbb-utóbb azoknak is, akik hazai on-line tartalomszolgáltatóként pl. displayed hirdetésből élnek. A facebook ugyanis nem csak a profilokban nőhet, hanem PPC hirdetésekben is. Csakúgy, mint a google, üzemeltet egy automata, átkattintás alapú hirdetési rendszert, amivel olcsóbb egy-egy CT, mint a klasszikus bannerekkel.
Lényegessé válhat a Facebook Connect. Ennek segítségével más weboldalakat és szolgáltatásokat is használhatnak a felhasználók facebook profiljukkal: pl. ismerősök adatait, vagy általuk generált tartalmakat emel át a Connect segítségével az adott site, amit aztán azon megjelenít. Néhány példa (számomra a harmadik a leglátványosabb): Red Bull blog komment megjelenítő, Huffington Post hírsite, ProtoType játék trailer, bővebben pedig itt. A Facebook Connect irány várhatóan meghatározó lesz, már csak azért is, mert felhasználói oldalról segítheti a közösségi site-okon generálandó profilok számának csökkentését (ehhez persze azért több más feltétel is szükséges, pl. az a minimális internetes képesség ezek használatára, vagy épp a korábban máshol használt szolgáltatások facebook connecthez kapcsolása, stb.).
A Chicago Tribune tegnap tett közzé egy összehasonlítást a twitter, facebook és myspace látogatószámának alakulásáról (köszönet @arobesznek a linkért). E szerint a myspace 60 milliós havi látogatószámon stagnál lassan másfél éve, miközben a facebook és twitter az utóbbi hónapokban kezd dinamikusan növekedni: a twitter 20.8, a facebook 92.2 millió látogatót tudhat magáénak idén augusztusban (a facebook tehát elhúzott).
Hogyan fognak diverzifikálódni e site-ok a piacon? Milyen hatása lesz ennek a magyar webre? Csökkenti vagy épp növeli- e majd a látogatói lojalitást termékek/szolgáltatások tekintetében mindez? Rombol vagy épít, netán egy múló hype ismét? Szeretném, ha legalább néhányra ezek közül megtalálnánk a választ jövő kedden.
Hogyan lehet felismerni, hogy egy digitális vállalkozás sikerre van ítélve vagy biztos bukás? Egy többször kipróbált, működő recept Valner Szabolcstól. Exkluzív interjú!
Buzzword vagy nem, ez is eleme lett az online marketingnek. Szerintem amit fontos hangsúlyozni, hogy az SMO, a SEO, az adwords, a bannerek, a hírlevelek, a regisztráltak számának növelése, a tartalom, a weboldal működése, az ügyfélszolgálat, és minden együtt, egy nagy online marketing és online üzlet kihagyhatatlan részei… Nem lehet csak egy dologra helyezni a hangsúlyt, mindegyikre figyelni kell! Ez a lényeg, ezért kell, hogy mindegyikhez értsünk, és ezért kell egyben kezelni!
Kedves Krisztián,
Engedd meg, hogy kicsit más megvilágításba helyezzem a leírtakat!
A twitter online marketingben betöltött szerepe vitathatatlan. De szerintem ez „present perfect”-ben igaz csak. Az iwiw-ről ugyanezzel az elánnal mondták a hasonló szép szavakat a szakemberek 2-3 éve. Mostanra pedig egyre kevesebben lépnek be napi gyakorisággal mert elmúlt a varázsa, jött a Facebook. Nagyanyáink így mondták: minden csoda 3 napig tart.
A marketing szemszögéből az alapokhoz nyúlva közelíteném meg: ki a célközönség?
Ha a technokrata „internet-függő” hardver faló, 14-20 éves korcsoport, akkor hibátlan a twitter és térsai a cél eléréséhez, de a nőgyógyász társadalmat aligha lehet elérni ezzel az eszközzel.
Amire viszont szerintem jók ezek az eszközök (és ezt a „T” is felismerte az IWIW megvásárlásával) termékismertség és célcsoport érdeklődés szondázásra. Ennek az iránynak az erősödését várom a közeljövőben, aztán valószínű ezek is le fognak csengeni a technológia fejlődésével és jön az új. Ahogy nagyanyáink mondták: Minden csoda 3 napig tart…
@Péter, a twitteres véleményed teljesen osztom, de ez látható a neten megtalálható statisztikákból, ha nem is a korosztályra szűkítve.
A T felismerésével viszont nem pontosan értem, mire célzol: arra, hogy az iwiw egy hatékony felület image-re, s nem is bannertemető? Szebben fogalmazok: arra, hogy nagysága, elérése révén ez most a leghasználtabb site?
Péter, akkor ez most olyan, mint hogy régen volt Zenebutik, most meg van VivaTévé? :)
Arra céloztam, hogy az iwiw nem másra kellett a T-nek, mint szondázásra…
X száz ezer jól behatárolható látogatóból nagyon szépen le lehet szűrni, hogy egy nagyobb – külső forrásokat használva – melyik bannert érdemes használnia. Magyarul szondázásra nagyon hatékony az iwiw…
1. köszi az összefoglalót, kár hogy IH idén (is) kimarad :(
2. a smo-nak a marketing mellett sztem ugyanolyan fontos szerepe van a szájtok használhatóságában. Ahogy írod pl., a FacebookConnecttel kiváltható a hatszázegyedik felhasználói profil, a disqus-szal könnyen követhetővé válnak az olvasó saját kommentjei, és azért is alighanem hálás a felhasználó, ha a flickr-re egyszer már feltöltött képeit nem kell ismét feltöltenie pl. az aktuális babaszépségversenyhez
3. a hírszájtok jövője sem csak a marketing miatt múlik az SMO-n, hanem azért is, mert egy közösségi szájtokra, szolgáltatásokra hangolt hírportálon lényegesen egyszerűbb a felhasználói tartalmak megosztása. Tehát nem csak kifele lehet SMO-val a jelet küldeni, hanem a UGC-t is könnyebb a segítségével a portálra behajózni (pl. a speciális twitter-hashtagekkel)
és még egy Steve Rubel-prófécia: a jövő médiavállalkozásainak nem is lesz saját honlapjuk, csak a közösségi hálózatokba integrált arcaik – http://www.steverubel.com/the-next-great-media-company-wont-have-a-web
@Péter: azért az iwiwben is nagyságrendekkel több lehetőség rejlik, mint szondázni, hogy egy-egy T-banner hatékony-e vagy sem.