SMO – Social Media Optimization

  • Dunder Krisztián
  • 8 hozzászólás

A közösségi optimalizálás (SMO) a magyar piacon új fogalomnak számít, annak ellenére, hogy bloggerek már 2006-ban elkezdtek róla írni. Talán ezért is lesz téma a jövő heti Internet Hungary konferencia első napján kerekasztal beszélgetés formátumban. Minthogy én vezetem a beszélgetést, gondoltam, nem árt, ha gyűjtök friss információkat, valamint megkérdezek néhány, a hazai webes piacon dolgozó kollégát véletlenszerűen, mit tud/ gondol a témáról.

Twitteren és skype-on tettem fel a kérdést: SMO – Hogy fogalmaznád meg egy mondatban, hogy mi az? Az „egyperces közvéleménykutatás” a várt eredményt hozta. Ketten nem tudták, egy ember kitért a válasz elől (tehát már hárman biztosan elolvassák ezt :) ), a többiek nem várt gyorsasággal a következőket írták:

  • @enkocsis: linképítés direktben fogalmazva
  • @krankovics: a közösségi oldalak, blogok segítségével brandépítés és forgalom generálás.
  • @petersz: egy site közösség funkcióinak erősítése, a facebook, a twitter, tumblr apik normális használata, egy amúgy is közösségi lap erősítésére
  • @markhu: az SMO egy olyan buzzword, amit sikk hasznáni, de a lényeg nem változott. El kell érni az embereket. Régen fórumozni kellett inkább, most pedig a Facebook meg a Twitter a menő.

Egy dologban a többség egyetért:  egy-egy termék, szolgáltatás, webodal láthatóbbá tételéről szól, kézi és automatikus megoldásokkal. A wikipedia szerint is. És hogy még miről?

Egy-két példa

Az alapvető és kezdetleges eszközökről gyakorlati példákat említ Doransky, aki felvezeti a jövő keddi beszélgetést blogján. Az egész a felduzzasztott, s sok esetben nem valós felhasználókat takaró  iwiw és myvip profilokkal kezdődött. Ezek egy része azóta klubbá migrálódott. Hogy van-e valódi élet a klubokban, első ránézésre nem úgy tűnik, de erről majd beszéljenek inkább a két site képviselői a jövő keddi konferencián.

A Facebook jelenleg közel 500 000 hazai felhasználónál tart, pár hónapja még alig volt 300 000 fölött. Gyors növekedésre lehet számítani a közeli jövőben. Ez az iwiwnek és myvipnek vélhetően fájni fog, de előbb-utóbb azoknak is, akik hazai on-line tartalomszolgáltatóként pl. displayed hirdetésből élnek. A facebook ugyanis nem csak a profilokban nőhet, hanem PPC hirdetésekben is. Csakúgy, mint a google,  üzemeltet egy automata, átkattintás alapú  hirdetési rendszert, amivel olcsóbb egy-egy CT, mint a klasszikus bannerekkel.

Lényegessé válhat a Facebook Connect. Ennek segítségével más weboldalakat és szolgáltatásokat is használhatnak a felhasználók facebook profiljukkal: pl. ismerősök adatait, vagy általuk generált tartalmakat emel át a Connect segítségével az adott site, amit aztán azon megjelenít. Néhány példa (számomra a harmadik a leglátványosabb): Red Bull blog komment megjelenítő, Huffington Post hírsite, ProtoType játék trailer, bővebben pedig itt. A Facebook Connect irány várhatóan meghatározó lesz, már csak azért is, mert felhasználói oldalról segítheti a közösségi site-okon generálandó profilok számának csökkentését (ehhez persze azért több más feltétel is szükséges, pl. az a minimális internetes képesség ezek használatára, vagy épp a korábban máshol használt szolgáltatások facebook connecthez kapcsolása, stb.).

A Chicago Tribune tegnap tett közzé egy összehasonlítást a twitter, facebook és myspace látogatószámának alakulásáról (köszönet @arobesznek a linkért). E szerint a myspace 60 milliós havi látogatószámon stagnál lassan másfél éve, miközben a facebook és twitter az utóbbi hónapokban kezd dinamikusan növekedni: a twitter 20.8, a facebook 92.2 millió látogatót tudhat magáénak idén augusztusban (a facebook tehát elhúzott).

Hogyan fognak diverzifikálódni e site-ok  a piacon? Milyen hatása lesz ennek a magyar webre? Csökkenti vagy épp növeli- e majd a látogatói lojalitást termékek/szolgáltatások tekintetében mindez? Rombol vagy épít, netán egy múló hype ismét? Szeretném, ha legalább néhányra ezek közül megtalálnánk a választ jövő kedden.

Tanácsadó és a Growww Digital digitális marketing ügynökség társalapítója. Rendszeres konferencia előadó, a Digitális sikertörténetek 1-2. szerzője.

8 hozzászólás
  1. Debre Zoltán
    2009. október 8. csütörtök

    Buzzword vagy nem, ez is eleme lett az online marketingnek. Szerintem amit fontos hangsúlyozni, hogy az SMO, a SEO, az adwords, a bannerek, a hírlevelek, a regisztráltak számának növelése, a tartalom, a weboldal működése, az ügyfélszolgálat, és minden együtt, egy nagy online marketing és online üzlet kihagyhatatlan részei… Nem lehet csak egy dologra helyezni a hangsúlyt, mindegyikre figyelni kell! Ez a lényeg, ezért kell, hogy mindegyikhez értsünk, és ezért kell egyben kezelni!

  2. 2009. október 9. péntek

    Kedves Krisztián,

    Engedd meg, hogy kicsit más megvilágításba helyezzem a leírtakat!

    A twitter online marketingben betöltött szerepe vitathatatlan. De szerintem ez „present perfect”-ben igaz csak. Az iwiw-ről ugyanezzel az elánnal mondták a hasonló szép szavakat a szakemberek 2-3 éve. Mostanra pedig egyre kevesebben lépnek be napi gyakorisággal mert elmúlt a varázsa, jött a Facebook. Nagyanyáink így mondták: minden csoda 3 napig tart.

    A marketing szemszögéből az alapokhoz nyúlva közelíteném meg: ki a célközönség?

    Ha a technokrata „internet-függő” hardver faló, 14-20 éves korcsoport, akkor hibátlan a twitter és térsai a cél eléréséhez, de a nőgyógyász társadalmat aligha lehet elérni ezzel az eszközzel.

    Amire viszont szerintem jók ezek az eszközök (és ezt a „T” is felismerte az IWIW megvásárlásával) termékismertség és célcsoport érdeklődés szondázásra. Ennek az iránynak az erősödését várom a közeljövőben, aztán valószínű ezek is le fognak csengeni a technológia fejlődésével és jön az új. Ahogy nagyanyáink mondták: Minden csoda 3 napig tart…

  3. 2009. október 9. péntek

    @Péter, a twitteres véleményed teljesen osztom, de ez látható a neten megtalálható statisztikákból, ha nem is a korosztályra szűkítve.

    A T felismerésével viszont nem pontosan értem, mire célzol: arra, hogy az iwiw egy hatékony felület image-re, s nem is bannertemető? Szebben fogalmazok: arra, hogy nagysága, elérése révén ez most a leghasználtabb site?

  4. Zener
    2009. október 9. péntek

    Péter, akkor ez most olyan, mint hogy régen volt Zenebutik, most meg van VivaTévé? :)

  5. 2009. október 11. vasárnap

    Arra céloztam, hogy az iwiw nem másra kellett a T-nek, mint szondázásra…

    X száz ezer jól behatárolható látogatóból nagyon szépen le lehet szűrni, hogy egy nagyobb – külső forrásokat használva – melyik bannert érdemes használnia. Magyarul szondázásra nagyon hatékony az iwiw…

  6. 2009. október 13. kedd

    1. köszi az összefoglalót, kár hogy IH idén (is) kimarad :(

    2. a smo-nak a marketing mellett sztem ugyanolyan fontos szerepe van a szájtok használhatóságában. Ahogy írod pl., a FacebookConnecttel kiváltható a hatszázegyedik felhasználói profil, a disqus-szal könnyen követhetővé válnak az olvasó saját kommentjei, és azért is alighanem hálás a felhasználó, ha a flickr-re egyszer már feltöltött képeit nem kell ismét feltöltenie pl. az aktuális babaszépségversenyhez

    3. a hírszájtok jövője sem csak a marketing miatt múlik az SMO-n, hanem azért is, mert egy közösségi szájtokra, szolgáltatásokra hangolt hírportálon lényegesen egyszerűbb a felhasználói tartalmak megosztása. Tehát nem csak kifele lehet SMO-val a jelet küldeni, hanem a UGC-t is könnyebb a segítségével a portálra behajózni (pl. a speciális twitter-hashtagekkel)

  7. 2009. október 13. kedd

    és még egy Steve Rubel-prófécia: a jövő médiavállalkozásainak nem is lesz saját honlapjuk, csak a közösségi hálózatokba integrált arcaik – http://www.steverubel.com/the-next-great-media-company-wont-have-a-web

  8. 2009. november 17. kedd

    @Péter: azért az iwiwben is nagyságrendekkel több lehetőség rejlik, mint szondázni, hogy egy-egy T-banner hatékony-e vagy sem.

Szólj hozzá

A legjobb felhasználói élmény érdekében az oldal cookie-kat használ. Bővebben