A konverzióoptimalizálás és a vásárlás pszichológiája

  • Dunder Krisztián
  • 0 hozzászólás

Vajon hogyan gondolkodnak a vásárlók, amikor döntést hoznak az offline vagy online világban egy-egy termék/szolgáltatás megvásárlásáról? Hogyan befolyásolhatóak a döntéshozatalban úgy, hogy közben az nem zavaró, sőt, akár kifejezetten segítő szándékú számukra? Hogyan segít a konverzióoptimalizálás szemlélet a hatékonyság növelésében a nem digitális világban?

Konverzióoptimalizálás a szállodaiparban - lehetséges. Fotó: sxc.hu

Konverzióoptimalizálás a szállodaiparban - lehetséges! A cikkből kiderül, hogyan!

Hallott-e már a konverzióoptimalizálás kifejezésről? Tudja-e, hogy mit jelent? Mindjárt kiderül, hogy már ismeri a konverzióoptimalizálás egyes alapszintű eszközeit, talán már használta is őket, csak meglehet, nem így hívta.

A konverzióoptimalizálás azon eszközök, cselekvések összessége, amelyek segítségével elérheti, hogy a weboldal látogatója az Ön által megkívánt cselekvést a legoptimálisabb ár-érték arányban elvégezze, legyen szó például hírlevél feliratkozásról, vagy vásárlásról.

Az ingyenesen letölthető Konverzióoptimalizálás útmutatóban már leírtam, melyek a legfontosabb fogalmak, eszközök, ezért most inkább a folyamat egyéb, emberi összetevőiről lesz szó. Az emberek döntéseit online és offline is ugyanazok az elemek befolyásolják. De melyek ezek a főbb dolgok?

 

A közösség

Nagyban befolyásolja a vásárlók döntését, hogy a többi ember hogyan döntött az adott helyzetben. Másoknak van-e már? Vajon a többiek hogyan döntöttek ebben a helyzetben, melyik terméket választották? Biztosan Önben is felmerültek ilyen kérdések vásárláskor. Ugyanez a helyzet online is: ha az adott webáruházban látható, hogy az adott terméket hányan vásárolták már meg, vagy ajánlották vásárlásra, akkor ezzel az aktuális látogatót is vásárlásra ösztönözheti. Mindez arra a felismerésre épül, hogy a bizonytalan helyzetben mások véleménye meghatározó lehet.

 

A kölcsönösség elve

Minden hírlevél feliratkozás, vagy vásárlás (azaz konverzió) egy kölcsönös tranzakcióra épül. A látogató személyes adatokat ad meg számára fontos információkat tartalmazó hírlevélért cserébe., vagy vásárláskor Önnek bevétele keletkezik, a vásárló pedig megkapja a kívánt terméket. Ugyanez működik az offline világban is, gondoljon csak az egyes nagy márkák által indított nyereményjátékokra, ahol különféle személyes adatokat kell megadnia fix, vagy megnyerhető ajándékért cserébe.

 

Igénykeltés

Kutatások megerősítették, hogy ha valami csak korlátozott ideig, vagy korlátozott számban elérhető, akkor nagyobb igény keletkezik rá, mintha ezek a korlátozások nem lennének. Gondoljon csak a légitársaságok, vagy szállodák limitált férőhely ajánlataira, vagy a pár napig, pár óráig érvényes akciókra. Ugyanez online talán még könnyebben megvalósítható, hiszen a rendelkezésre álló raktári adatokból vagy a korábbi vásárlások számából automatikusan kijelezhető, hogy az adott termékből mennyi vásárolható még és mennyi idő van hátra. A fenti két alapelv alkalmazása hatékony konverziónövelő eszköz lehet és rengeteg optimalizálási lehetőséget kínál.

 

Peer pressure, azaz “csoportnyomás”

Biztosan találkozott már szállodákban a környezet megóvására való tekintettel kitett, a törölköző újra használására biztató feliratokkal. Egy amerikai kísérlet során már a „Segítsen a környezet védelmében” jellegű feliratok falra kihelyezésével is jelentős pozitív eredményeket tapasztaltak.

Amikor a csoportnyomás (peer pressure) elvének felhasználásával megváltoztatták a feliratok szövegét, még jobb eredményt értek el a törölközők újrafelhasználásában. „Csatlakozzon ön is azon vendégeink táborához, akik segítenek a környezet megóvásában” – állt az optimalizált szöveg a fürdőszobai falakon, és ezzel további 44%-os növekedést értek el.

Nem álltak meg itt a kísérletben, és újabb ösztönzést iktattak be, még személyesebbé téve az üzenetet: „Az ebben a szobában megszállt vendégek 75%-a újra használta a törölközőt”. Ennek hatására további 50 százalékkal növekedett azok száma, akik nem kértek új törölközőt.

Jól láthatóan működik a peer pressure elv és a konverzióoptimalizálás is – ráadásul offline. A 2012-es Media Hungary-n a konverzióoptimalizálás témában tartok előadást május 9-én, így ha érdeklik további részletek, találkozzunk ott!

Dunder Krisztián

Tanácsadó és a Growww Digital digitális marketing ügynökség társalapítója. Rendszeres konferencia előadó, a Digitális sikertörténetek 1-2. szerzője.

0 hozzászólás
Szólj hozzá

A legjobb felhasználói élmény érdekében az oldal cookie-kat használ. Bővebben