SuperSocial 2011 néven szervez a Social Times csapata közösségi médiás konferenciát 2011. május 18-án. A Radex Media Group alapítójával, Radisics Milánnal beszélgettem közösségi médiáról, konferenciáról, arról, Ő hogy látja a körülöttünk változó média világát.
Milyen út vezetett a közösségi médiáig, mivel foglalkoztál előtte?
Mindig is a médiában voltam, csak régebben az „offline” volt, majd dizájn szinten bekerültem az „online” médiába, és amikor előbukkant a közösségi média, felismertem a benne rejlő kommunikációs lehetőségeket, és elsők között kezdtem tanulni a médium sajátosságait, és specializálódtunk az közösségi kommunikációra.
A reklámügynökségem már 20 éve gyűjti a referenciákat a klasszikus reklám, a promóció, a rendezvény, a grafikai tervezés és a kiadói területeken, és mindig alkalmazkodtunk az aktuális trendekhez. Azért tartom fontosnak ezeket felsorolni, mert a közösségi média ezeknek a mixe: van benne kis marketing, kis kommunikáció, design, promóció, és a szerzett tapasztalattal a hátunk mögött egészen másképpen tudjuk kezelni az eszközt, mint azok, akik most tanulják a marketinget.
A céged mögött több brand (SocialTimes, SocialBrands, SuperSocial, GoldenLike és Zoom Magazin) található. Melyik hány fővel üzemel, mivel foglalkoztok?
A képlet nagyon egyszerű, kezdjük sorban: a SocialTimes egy weboldal, amely alá pakoltuk a közösségi médiában szerzett tudásbázist és itt publikáljuk a híreket, tippeket, esettanulmányokat. Ezen túl itt találhatóak az álláshirdetések, toplisták, különböző statisztikai adatok a felhasználókról…
A SocialBrands egy online termék, amely monitorozza az egész hazai Facebook-piacot, és minden Facebook oldalt részletesen analizál. Ezt a terméket közösen fejlesztettük az IMEDIA-val.Egy érlelődő ötlet alapján meghívtuk a szakma tekintélyes képviselőit, és megosztjuk a tudást azokkal, akik keresik a legjobb marketing megoldásokat a közösségi médiában. Erre született a konferencia ötlet, amelynek a SuperSocial nevet adtam. Emellett havonta rendszeresen szervezünk kiscsoportos szemináriumokat, és több hasonló rendezvény van tervbe véve.
A GoldenLike díjat az ország legaktívabb, ezáltal legjobbnak mondható Facebook oldalnak ítéljük oda. A díj alapját a SocialBrands rendszer biztosítja: az az oldal, amely jó szerepel a heti toplistákban, automatikusan bekerül a döntőbe, ahol a végleges sorrendről szakértő zsűri dönti el, hogy melyik oldal érdemli meg a GoldenLike díjat és a logó használatát. Ezzel párhuzamosan a közönség is szavazhat egy applikáció segítségével a közönségdíjra.E fentiek mögött a Radex Media Group Kft. áll, mint jogi személy, a maga hat workaholic munkatársával és szerződött partnereivel, akik segítenek a speciális feladatok megoldásában.
Mennyire van szerinted túlmisztifikálva hazánkban a közösségi média, és hol tart érettségben, kik járnak előttünk?
Jelenleg a sötétben való tapogatózás zajlik a közösségi médiában. Sokan érzik, hogy nagy benne a marketing potenciál, de nincs kész recept a használatához. Minden oldal, márka és célcsoport másképpen működik, azért nehéz tervezni és nem lehet egy az egyben átültetni az offline média gyakorlatot. Pont ezért óvatosak a nagy márkák (mármint azok, amelyek még nem indultak el), illetve sok a hiba azok között, akik jelen vannak a Facebookon. De még mindig jobb ott lenni, mint kihagyni.
Szerintem csinálni kell bátran, mert menet közben mindig lehet korrigálni, ha nem az elképzelések szerint alakulnak a dolgok. Amerika természetesen messze előttünk jár, ami nem is meglepő, de Európában a britek járnak az élen és meglepő, de a franciák, olaszok sőt a törökök is a világ nagy felhasználói között vannak. A déli szomszédjaink is aktívabbak, mint mi, de ez csak egy pillanatnyi állapot, mert náluk nem volt iWiW-szerűség, így a Facebook sokkal gyorsabban terjedt mint nálunk.
Mik a tipikus hibák, amelyeket a brandek elkövetnek a közösségi médiában?
Mint említettem, a legnagyobb hiba, ha nem használják. Aztán az, ha úgy használják, mint a hagyományos hirdetési csatornát. Az is tipikus hiba, hogy elvárják tőle a közvetlen forgalomnövekedést. A másik hiba, hogy sokan csak kampányidőszakban foglalkoznak rajongókkal, pedig a közösségi média munkaideje 7/24/365.
A „Mi van, ha rosszat mondanak rólam?” kérdés volt a 2010-es év tipikus mondata a nagyvállalatok körében, amellyel önmaguknak állítottak gátat a közösségimédia-jelenlétben. Idén már a rajongó gyűjtési vetélkedő hatalmasodik el, de ha idővel a cégek megtalálják a tagok aktivizálásának módjait, akkor ebből csak jó eredmény fog születni.
Indítottatok pár hónapja egy SocialBrands nevű szolgáltatást, amelyet az első hónapokban Facebook PR Analitika néven ismert meg a szakma. Miben különbözik a Socialbakers szolgáltatástól? Milyen márkák (kiknek az oldalai, nem csak brandekre gondolok) találhatók az élen?
A SocialBrands Facebok PR Analitika az összes hazai Facebook oldalt monitorozza. Jelenleg kb. 72 000 oldal létezik itthon, ezek közül 13 000 üzleti jellegű oldalnak naponta elkészítjük az analitikáját. A többi oldal vagy inaktív, vagy csak pár taggal rendelkezik. Többek között ebben is különbözünk a cseh szolgáltatótól, ők mindössze 400+ magyar oldalt figyelnek, és a fókuszukban az egész világ áll.A mi termékünkben be van építve az IMEDIA 10 éves médiafigyelési tapasztalata, és a saját marketing tapasztalatunk. Az ügyfelek kiszolgálásában és a termék fejlesztésben mutatkozó rugalmasságunk is sokkal nagyobb a SocialBakersnél.
A facebookon kívül még mit érdemes használni itthon a közösségi média eszközök közül üzleti céllal, és hogyan, mire?
Sok a lehetőség, de nem kell kötelezően mindet használni. Használjuk azokat, amelyek a céljaink megvalósítását segítik a legjobban. Pár javaslat: a LinkedIn-nek 140 ezer felhasználója van itthon, és nem csak álláskeresésre lehet használni. Az AB státuszú célcsoportban lehet infókat cserélni, ügyfeleket szerezni, népszerűsíteni a termékeinket, szolgáltatásokat. A Twitterrel még mindig nem tiszta a kép: elsősorban információszerzésre kell használni, míg nem nő meg a felhasználók száma, hogy olyan népszerű legyen, mint Angliában, vagy – mily meglepő – Amerikában. De az iWiWet sem szabad elfelejteni. A több millió felhasználó között sok vállalkozás megtalálhatja a saját aktív célcsoportját.
Hol van a helye szerinted az iWiW-nek rövid-, közép- és hosszútávon? Úgy tudom, elemzitek a SocialBrands-szel az iWiW-es oldalakat is. Mik a tapasztalatok?
Igen, monitorozzuk, de nem látjuk az egész rendszert, csak az egyes klubok tevékenységét, ezért nehéz átfogó képet alkotni. Pont a konferenciánkon fogják bemutatni az új rendszerüket, amely értékeli a klubok aktivitását. Ezzel újra értékelődik a klubok tevékenysége a kisvállalatok körében. Egyébként hosszú távon nem ez a megoldás, a Facebook mellett más irányban kellene menni. Vannak ötleteim, de ez egy hosszabb beszélgetés lenne..
Hogyan lehet felismerni, hogy egy digitális vállalkozás sikerre van ítélve vagy biztos bukás? Egy többször kipróbált, működő recept Valner Szabolcstól. Exkluzív interjú!
Tanácsadó és a Growww Digital digitális marketing ügynökség társalapítója. Rendszeres konferencia előadó, a Digitális sikertörténetek 1-2. szerzője.