A mobil üzleti jövője címmel tartottam előadást tegnap a Smartmobil konferencián. Hogy a hazai mcommerce mennyire gyerekcipőben jár még, arról nem csak a saját slide-jaim árulkodtak, hanem a SzEK.org által e délutánra szervezett mcommerce szekció további előadói is. Az előadásokból az derült ki, hogy jelenleg a Vatera a legelőrehaladottabb itthon a témában (80 ezer letöltés, 270 millió átmenő forgalom), de van nagy szereplő (pl. a Sanoma), aki nem is annyira a hazai piacra fókuszál mobilon.
A mobilos piac kereskedelmi szempontból szinte érintetlen itthon, és várja a hódítókat. Azért vigyázzunk, a hazai piac sajátosságaival nem árt számolni: kicsik vagyunk, nem mindenki szeretné minden pénzét digitálisan láthatóvá tenni, és még a penetrációnak is nőnie kell. Ezzel együtt én is állítom, hogy szép lassan formálódni fog. Annak idején az internet is kialakult, mobilból pedig még fogkefénél is több van a világon (mint most már több konferencián is hallhattuk az 5 milliárd telefon vs. 4,2 milliárd fogkefe esetét).
Amíg Amerikában az egy éve indult Square és a PayPal Here kezd hódítani mobilos kártyaelfogadás és fizetés témában, itthon a Mastercard Mobile teríti épp a piacot pár hónapja elérhető applikációjával, s mellette érhetőek el hasonló szolgáltatások, úgymint PayPlaza, iziSHOP, Digicsekk.
Az alábbi prezentáció részletesen bemutatja a hazai viszonyokat, így érdekességképpen röviden a Square-ről pár szó: ingyenes kártyaleolvasó (swiper), amit az iPhone-ba dugva kisértékű bankkártyás tranzakciókat lehet lebonyolítani. Elképzelem, ahogy a vidéki popcornosnál bankkártyával fizetek – eljöhet ez az idő, de sokkal futurisztikusabb, mint amennyire New Yorkban már a jelen.
Fizetési módból már több, mint elég a választék itthon is, jöhet(né)nek az igazán jó mcommerce alkalmazások. A tegnap esti SzEK-klubon szóba került, miért lehetetlen szinte in-app kártyás fizetés itthon (azaz az applikációt el nem hagyva befejezni a teljes bankkártyás fizetési folyamatot) – azaz megoldható, de rendkívül körülményes. Valószínűleg ezért sincs még egyetlen kiváló hazai példa sem. Érdekes módon az angol piacon már ez sem jelent problémát.
Hogyan lehet felismerni, hogy egy digitális vállalkozás sikerre van ítélve vagy biztos bukás? Egy többször kipróbált, működő recept Valner Szabolcstól. Exkluzív interjú!
Tanácsadó és a Growww Digital digitális marketing ügynökség társalapítója. Rendszeres konferencia előadó, a Digitális sikertörténetek 1-2. szerzője.