M-kereskedelem Magyarországon

  • Dunder Krisztián
  • 0 hozzászólás

A mobil üzleti jövője címmel tartottam előadást tegnap a Smartmobil konferencián. Hogy a hazai mcommerce mennyire gyerekcipőben jár még, arról nem csak a saját slide-jaim árulkodtak, hanem a SzEK.org által e délutánra szervezett mcommerce szekció további előadói is. Az előadásokból az derült ki, hogy jelenleg a Vatera a legelőrehaladottabb itthon a témában (80 ezer letöltés, 270 millió átmenő forgalom), de van nagy szereplő (pl. a Sanoma), aki nem is annyira a hazai piacra fókuszál mobilon.

A mobilos piac kereskedelmi szempontból szinte érintetlen itthon, és várja a hódítókat. Azért vigyázzunk, a hazai piac sajátosságaival nem árt számolni: kicsik vagyunk, nem mindenki szeretné minden pénzét digitálisan láthatóvá tenni, és még a penetrációnak is nőnie kell. Ezzel együtt én is állítom, hogy szép lassan formálódni fog. Annak idején az internet is kialakult, mobilból pedig még fogkefénél is több van a világon (mint most már több konferencián is hallhattuk az 5 milliárd telefon vs. 4,2 milliárd fogkefe esetét).

Mastercard Mobile, PayPlaza, iziSHOP, Digicsekk

Amíg Amerikában az egy éve indult Square és a PayPal Here kezd hódítani mobilos kártyaelfogadás és fizetés témában, itthon a Mastercard Mobile teríti épp a piacot pár hónapja elérhető applikációjával, s mellette érhetőek el hasonló szolgáltatások, úgymint PayPlaza, iziSHOP, Digicsekk.

Az alábbi prezentáció részletesen bemutatja a hazai viszonyokat, így érdekességképpen röviden a Square-ről pár szó: ingyenes kártyaleolvasó (swiper), amit az iPhone-ba dugva kisértékű bankkártyás tranzakciókat lehet lebonyolítani. Elképzelem, ahogy a vidéki popcornosnál bankkártyával fizetek – eljöhet ez az idő, de sokkal futurisztikusabb, mint amennyire New Yorkban már a jelen.

Fizetési módból már több, mint elég a választék itthon is, jöhet(né)nek az igazán jó mcommerce alkalmazások. A tegnap esti SzEK-klubon szóba került, miért lehetetlen szinte in-app kártyás fizetés itthon (azaz az applikációt el nem hagyva befejezni a teljes bankkártyás fizetési folyamatot) – azaz megoldható, de rendkívül körülményes. Valószínűleg ezért sincs még egyetlen kiváló hazai példa sem.  Érdekes módon az angol piacon már ez sem jelent problémát.

Tanácsadó és a Growww Digital digitális marketing ügynökség társalapítója. Rendszeres konferencia előadó, a Digitális sikertörténetek 1-2. szerzője.

0 hozzászólás
Szólj hozzá

A legjobb felhasználói élmény érdekében az oldal cookie-kat használ. Bővebben