A YouTube egy analitikai fegyvertárral rendelkezik, mellyel bárki megnézheti az általa feltöltött videók statisztikáit: hányan látták, kik ágyazták be weboldalaikba, milyen országokból nézték, hogy találták meg, hogy csak a legfontosabbakat említsem. A YouTube Insight bemutatása következik egy magyar példán keresztül.
A YouTube Insight illusztrálásához használt videót eddig közel 70 ezren látták, így markáns grafikonokkal tudom szemléltetni a szolgáltatást úgy közvetlen lejátszások, mint kapcsolódó és keresett tartalom tekintetében.
A YouTube Insightba belépve kiválaszthatjuk, hogy az összes vagy egy konkrét video statisztikáit szeretnénk látni. A screenshot az imént említett tornádós video adatai alapján készült. A video összes megtekintése nem egyenlő az egyedi látogatói számával: ha bepipáljuk Az egyedi felhasználók megtekintése checkboxot, akkor ráteszi a grafikonra barnával azt is, zölddel pedig az összes megtekintést láthatjuk.
A második menüpontot magyarul felfedezésre fordították. Itt nézhetjük, ki hol látta a videót, hogyan érkezett a YouTube-ra, ha külső oldalról jött, stb. Először az összegző táblázatot mutatom, majd alatta egyesével a forrásonkénti szűrési lehetőségeket. Természetesen mindegyiket ábrázolja grafikonnal is, de én ezt csak az összegzőnél mutatom, a többinél levágtam, így könnyebben összevethető egymás alatt a sok táblázat.
A nincs linkajánló nevű szűrési felületeken nem tudja értelmezni a YouTube Insight a forrást. Ilyen például, amikor olyan mobileszköről nézték, ami nem adja át a YouTube számára, honnan érkezett a látogató, de ide tartoznak azok a megtekintések is, amelyeknél egyértelműen nem beazonosítható a forrás (pl. MSN ablak, email, a videó URL-ének közvetlen bemásolása a böngésző címsávba).
A demográfia fülön nézhetjük meg a videót megnézők nemi megoszlását. Azt nem részletezi külön a YouTube ezen az oldalon, honnan veszi a nem regisztrált felhasználók demográfiai adatait.
Napi szinten le tudjuk szűrni videónkra, hányan értékelték, hányan fűztek hozzá megjegyzést és hányan vették fel a kedvencek közé. A hozzászólásokból szófelhőt készít (a gyakrabban használt szó nagyobb méretű), ami pl. egy márkavideo esetében kifejezetten jól jöhet (pl. láthatóvá válhatnak attitűdök).
Ki ne lenne kíváncsi, hogy fogadják a nézők a videóját, mennyire köti le a felhasználókat? A Legmenőbb Részek fülön erre kapunk választ. A baloldali timeline-on látható az adott video érdeklődési szintje, amit másik, hasonló hosszúságú videóval vet össze a rendszer. A függőleges piros vonal együtt halad a jobboldali részen lévő lejátszás alatt álló videóval, így pontosan fel tudjuk mérni nézőink videón belüli érdeklődési küszöbét. Óriási, nem?
Egy nagyon jó szolgáltatásról van szó, amit mindenkinek érdemes használnia, aki látogatottságot / konverziót szeretne YouTube videók segítségével (fanatikusoknak SMO és tesztelő eszköz is lehet). De mint minden, ez sem teljesen tökéletes, én eddig két zavaró apróságot fedeztem fel: a felhasználói felület helyenként „szétzilált”, valamint az aktuális megtekintésszám változás nem real-time nyomon követhető. Utóbbit nemes egyszerűséggel egy kellemes zárómondattal lerendezik:
Minden jelentett nap 24 órás, éjféltől kezdődően, Csendes-óceáni téli idő szerint. Az oldalon tájékoztató jellegű összesített adatok láthatók. A tényleges megtekintések száma több vagy kevesebb is lehet.
Hogyan lehet felismerni, hogy egy digitális vállalkozás sikerre van ítélve vagy biztos bukás? Egy többször kipróbált, működő recept Valner Szabolcstól. Exkluzív interjú!
[…] hiszen a “YouTube egy analitikai fegyvertárral rendelkezik”, mint azt megtudtuk Dunder Krisztián korábbi írásából. Tehát a reklámozók számára is megfelelő grafikonokat tudnának […]