Sokat erősödött a facebook forgalomterelő képessége az elmúlt fél évben. Utánajártam a hazai adatoknak, s a SuperSocial konferencián erről tartottam egy rövid előadást. Számok és magyarázatok következnek.
Honnan jön és hová megy a webforgalom – ez volt az előadás címe, amely egyben ezen írás végén megtekinthető. A két legfontosabb következtetés az, hogy forgalomterelővé vált a facebook a hazai piacon az elmúlt fél évben. Noha már tavaly ősszel is voltak kimutatható jelei, hogy a facebook – sok más célja mellett – a webes tartalomszolgáltatók látogatottságát is befolyásolja majd, akkor még inkább az üzleti tartalomszolgáltatók, közösségi médiában egyébként is forgó blogok érezhették ezt a hatást.
Az elemzésben csak olyan weboldalak vettek részt, melyek nem vásárolnak facebook hirdetéseket, csak rajongói oldalt üzemeltetnek, vagy még azt sem (ez utóbbi oldalak esetében a szimplán látogatók által történő megosztásokból szerzett forgalom jelentkezik csak náluk).
Az elmúlt fél évben a mainstream médiában forgalomterelővé vált a facebook. Az elemzett „lakossági tartalomszolgáltató” weboldalakat a teljesen általános hírportáltól a tematikus oldalakig bezárólag válogattam össze, és együttesen havi 5-10 millió közötti látogatása alapján készült az alábbi kimutatás. Fontosnak tartom megjegyezni, hogy nem reprezentatív adatokról van szó, de ahhoz elég nagy minta (és tudomásom szerint az egyetlen publikus hazai statisztika eddig), hogy a tendenciát látni lehessen.
Az adatok alapján jelenleg átlagosan 3,5% forgalmat kapnak az általános tartalomszolgáltatók a facebooktól, a legkisebb elemzett forgalomszállítás egy oldal esetében 2011. áprilisban alig fél, míg a legnagyobb közel 10% volt. Tegyük hozzá, az esetek többségében ez valószínűleg többletforgalmat jelent, nem máshonnan eltűntet, noha hosszabb távú következtetést merészség lenne levonni.
Az üzleti tartalomszolgáltatók esetében számos iparág (egészségügy, FMCG, média, stb.) weboldalakat elemeztem, s azok együttes forgalma alapján készítettem az alábbi kimutatást. A grafikon rámutat a B2B szektorokban látható év végi „leállásra”, s arra is, hogy az elérhető célcsoport minősége miatt hamarabb jelentkezik a facebook forgalomterelő hatása. A forgalomterelés a mainstream médiának duplája, azaz 7% körüli forgalmat szállít jelenleg a facebook az üzleti tartalomszolgáltatók számára, a legkisebb (egyébként önálló facebook rajongói oldallal nem is rendelkező) üzleti tartalomszolgáltató 0,3%, míg a legnagyobb elemzett oldal 13,7% forgalmat kap a facebooktól.
Vannak kivételek is. Például a konferenciát szervező Social Times portál saját adatai szerint látogatottsága több mint 60 százalékát kapja facebookról, ami nem meglepő, ha figyelembe vesszük, hogy magát a márkát is ott kezdte el építeni, már a site indulása előtt saját rajongói oldala volt „teaserként”, s az oldal maga is a közösségi médiával foglalkozik.
Az elemzés során vizsgáltam a közösségi média egyéb ismert márkáinak (twitter, iWiW, delicious, StumbleUpon, Digg, stb.) forgalomterelő hatását is. A tapasztalatok alapján általános következtetés, hogy azok az oldalak, blogok, stb. kapnak némi forgalomterelést a közösségi médiából, melyek egyébként is aktívak a közösségi médiában.
Az ilyen oldalak esetében a facebook mellett a twitter és a hozzá kapcsolódó magyar kliensek jelentkeznek főként forgalomterelő képességgel. A mainstream felületek tekintetében a hazai piacon nem meghatározó szereplő egyik brand sem (az iWiW-nél volt egyedül tapasztalható forgalomterelés olyan site-ok esetében, akik aktívan használták a felületeit).
A facebook forgalomterelővé válik – DUNDER.HU
Hogyan lehet felismerni, hogy egy digitális vállalkozás sikerre van ítélve vagy biztos bukás? Egy többször kipróbált, működő recept Valner Szabolcstól. Exkluzív interjú!
Tanácsadó és a Growww Digital digitális marketing ügynökség társalapítója. Rendszeres konferencia előadó, a Digitális sikertörténetek 1-2. szerzője.