A Forbes 34 embert kérdezett meg arról, mi volt életük legkockázatosabb döntése. A bátor vállalkozókat, politikusokat, celebeket és sportolókat felsorakoztató listában több on-line médiához és szoftvercéghez kötődő arcot találunk.
Mark Pincus (43) a facebookról ismert FarmVille és Mafia Wars on-line játékok megálmodója. Élete nagy döntése 1996-ban az volt, amikor első cége, a Freeloader pénz szűkében állt, nemet mondott egy befektetőnek, aki a cég támogatásáért a CEO pozícióról való személyi döntést kérte volna cserébe. Később jó pénzért adták el a céget.
Caterina Fake (40) a Flickr társalapítója szintén pénzügyi gondokkal küszködött. Két évig nem kapott fizetést, sőt, még a házára is jelzálogot terhelt, s a kölcsönt visszaforgatták a cégbe. A Yahoo! végül 2005-ben dollármilliókért vásárolta fel a Flickr-t.
Lauren Luke (28) saját (arc)bőrét vitte a vásárra. A taxis diszpécserként dolgozó hölgy egész nap az asztalhoz és számítógéphez volt kötve. Ezt kihasználva saját nevével ellátott kozmetikumokat kezdett forgalmazni on-line. Saját csatornát indított a YouTube-on: tudta, hogy nem rendelkezik tipikus modellkülsővel, de nem is érdekelte. Saját kozmetikuma, könyve és videojátéka van.
Louis Hernandez (41) a dot-com lufi idején – több gyorsan növekvő internetes cég ajánlatát elutasítva – a lassabb fejlődési pályán futó Open Solutions céghez igazolt. Hitt a cég hosszú távú sikereiben, potenciáljában, ezért vállalt rizikót. Amikor elkezdett dolgozni, éves szinten 100 alkalmazottal és 14 millió $ árbevétellel gazdálkodtak, 2007-re viszont 2 000 dolgozóval és 500 millió dollárral számolhattak.
Heather B. Armstrong (33) élete nagy döntése az volt, hogy tegyen-e hirdetéseket weboldalára. (Furcsa, nem?) A hölgy 2001-ben indult site-ján a popkultúráról és a szingli életről kezdett írogatni (ma már az őt körülvevő ingerekről és az anyaságról ír). A férje fedezte fel, hogy az olvasottságból pénzt tudnának kovácsolni, ami segítené a családi kasszát. Heather sokáig habozott, félt az olvasók negatív reakcióitól. Aztán végül igent mondott, és óriási siker lett belőle.
John Wood (43) története megható. A Microsoftnál dolgozott szenior pozícióban, amit 1999-ben otthagyott, hogy megalapítsa a Room to Read közösséget, amely iskolák és könyvtárak építésével foglalkozik a fejlődő országokban. 200 Microsoft részvényből például egy egész iskolát felépítettek Nepálban. Többek között ez vezette arra az útra, hogy belevesse magát szenvedélyébe, s teljesen feladja céges munkáját, idejét e célnak szentelve. Nyolc évvel később a Room to Read 4 000 iskolai könyvtár felépítésénél tart, 3 millió könyvet juttatva el a fiatal olvasókhoz.
Az eredeti cikkben olvashat még a Guitar Hero alapítóiról, a Gucci CEO-járól vagy például a PayPal társalapítójának 1,6 milliárd dolláros nem on-line médiás üzletéről.
A 34 megkérdezett véleményét tartalmazó teljes lista a Forbes oldalán tekinthető meg.
Hogyan lehet felismerni, hogy egy digitális vállalkozás sikerre van ítélve vagy biztos bukás? Egy többször kipróbált, működő recept Valner Szabolcstól. Exkluzív interjú!
Tanácsadó és a Growww Digital digitális marketing ügynökség társalapítója. Rendszeres konferencia előadó, a Digitális sikertörténetek 1-2. szerzője.