Szerdán-csütörtökön volt Galyatetőn az első hazai keresőoptimalizálással foglalkozó szakkonferencia, a SUPERSEO. Ráhangolódásként még decemberben beszélgettem a két szervezővel, Bánóczy Zoltánnal és Varga Péterrel, akik részletesen válaszoltak alapvető SEO kérdésekre, az ITT olvasható. A konferencia széles spektrumon foglalkozott a SEO kérdéseivel, így szellemileg feltöltődve, új kapcsolatokkal felvértezve távoztunk az ország legmagasabban fekvő szállodájából, a galyatetői Hunguest Hotels Galyatetőből.
A turizmus kifejezetten a SEO-tól függő iparág, de az árösszehasonlító piac is a keresőforgalomból szerzi a legtöbb látogatót. Ez volt az egyik felvetés az általam moderált kerekasztal beszélgetés során. A partnerek összetetétele biztosította, hogy érdemben tudjunk arról beszélgetni, volt-e élet a SEO előtt. Persze, hogy volt, mondjon valaki olyan internetezőt, aki ne ismerné az Index márkát. Nagyjából egyidősek a Google keresővel, de az [Origo] brand is évekkel a SEO-zás előtt indult. Gerényi Gábor szerint az [Origo] rá is feküdt az elmúlt években a SEO-ra, míg az Index nem igazán, Ők továbbra is a címlap erősségére koncentrálnak. Ahogy az [Origo], úgy a hvg.hu is sok időt fordított az elmúlt években a keresőforgalomra. Mészáros Csaba megerősítette azt a korábbi tapasztalatomat, miszerint 2007 környékén a napi hírtartalom tekintetében a hvg még nem az országos site-okkal, hanem a delmagyar.hu-val vetélkedett sok esetben az első találatokért.
De térjünk vissza picit az indexre: a szintén hozzájuk tartozó blog.hu-n nem elhanyagolható a keresőforgalom, de ha kisujjukat sem mozdítanák, a felépítésnek köszönhetően akkor is lenne elég. Érdekesség, hogy a blog.hu-t korábban felügyelő Barczi Imre (Blumi) szerint az origós kezeik között fejlődő postr.hu esetében viszont már sokkal inkább az SMO (közösségimédia-optimalizálás) a terelő, nem a SEO.
Az árösszehasonlítói piacról legtöbbet Szigetvári József, a Sanoma lapigazgatója tudott mesélni. Noha a Sanoma számos online sikertörténetet tudhat a háta mögött, ezen a piacon nem sikerült erőből bevezetni a kirakat.hu-t, ezért került sor az olcsobbat.hu felvásárlására. A Sanoma így két termékkel van jelen az árösszehasonlító site-ok piacán. Az olcsobbat.hu sokat növekedett az elmúlt egy évben, a kirakat.hu esetében pedig most kezd helyreállni a rend. A meccs viszont még nem ért véget, hisz ott az erős árukereső, valamint az árgép és az olcso.hu is jól látható piaci szereplő.
A turisztikai piacról a megemlékezések jegyében kezdtünk beszélgetni. A vendegvaro.hu-n korábban dolgozó Zalka Ernő és az iranymagyarorszag.hu tulajdonosa, Láng Viktor is egyetértett abban, hogy a tartalom rengeteget számít a weben és évekkel ezelőtt még az is elég volt. Mindkét példa print háttérrel a háta mögött jelent meg a weben és mindkét márka komoly keresőforgalomra tett szert az elmúlt években. Persze az is kiderült, hogy ez ma már nem elég, hisz a piac a közvetlen szállásfoglalási irányba tolódik el.
A Google keresőpiaci elérése a magyar weben megkérdőjelezhetetlen. Tetszett a konferencián Bánóczy Zoltán turizmusos előadása közepén az a mondat, hogy „mindenki annyit vegyen ki a Google-ből, amennyit beletett”. Aki nem volt ott, annak egy mondatban ezzel kb. a saját tartalom fontosságára utalt, kvázi elítélve azokat, akik crawlerekkel összegyűjtenek más site-okról tartalmakat, majd jobban optimalizálva kiteszik a webre, telepakolják Google AdSense hirdetésekkel és várják a bevételeket.
Nem ültem bent sajnos sok előadáson, így nem tudom, szóba került-e, hogy a Google a szolgáltatásai 95%-át ingyen adja mindenkinek. A legtöbben ezt teljesen természetesnek veszik. Én még a Google Analytics előtti időkben használtam más analitikai rendszert, nos, az én életemet biztos megkönnyítette az Analytics elődjének felvásárlása (Urchin) és elfogadható korlátokkal ingyenessé tétele. Persze a Google is rengeteg adatot nyer ezzel, de egyértelműen win-win helyzet. Még Keyhole-ként ismertem meg a Google Maps szolgáltatás elődjét, melyet felvásárlása után szintén ingyenessé tett, sőt, nem csak nézegetni lehet a Földet a Google Maps oldalakon, de a kisebb forgalmú site-ok számára a beágyazás is ingyenes szolgáltatás lett térképpel együtt. Sorolhatnám tovább a saját és akvirált ingyenes termékeiket órákon át, a lényeg, hogy a Google szerintem elég sokat hozzátesz a web fejlődéséhez.
Van persze az éremnek másik oldala is. Belgiumban évekkel ezelőtt az ottani lapkiadók szövetsége beperelte a Google-t, minthogy az forgalmat szívott el a laptól, amikor a Google News felületén elérhetőek voltak a lapokhoz tartozó cikkajánlók, mellyel állítólag sok felhasználó megelégedett és így az egyes site-ok kevesebb forgalmat kaptak. A pert a Google elvesztette. Nem tudom, hogy városi legenda-e, de téma volt e 2006-os balhé környékén, hogy a Google kivette a keresési indexből is ezeket a site-okat, s miután látták a lapkiadók, hogy így valóban komoly látogatói forgalomtól esnek el, elcsendesedtek. [UPDATE: Nebehaj Viktor szerint nem vette ki az indexből.]
A Google rossz. Számolatlanul viszi ki Európából a dollármilliárdokat, és nem ad érte semmit (lásd a Google a jó részt).
De a Google egyébként is rossz, pl. nem mindig relevánsak a találati oldalai. Erre nyilván magyar fejlesztésű keresők lesznek a megoldások, akik viszont nem jutottak szóhoz a konferencián. Sőt, a Google a szennyezett oldalakat sem veszi ki mindig a találati oldalról, így vétlen kattintások után megfertőződhet az internetező számítógépe. Erre azt mondta egyébként Nebehaj Viktor, hogy így a weboldal tulajdonosa is észre tudja venni site-ja fertőzöttségét, amikor rákeres a Google-ben.
A Google csúnya, de ezt tudtuk eddig is. Sokan nem tudják, amikor egy keresést indítanak a Google-ben, a másodperc töredéke alatt jelenik meg a több száz szerverről összegyűjtött információból a találati lista. Ezért szeretjük, nem a szépségéért.
Hogyan lehet felismerni, hogy egy digitális vállalkozás sikerre van ítélve vagy biztos bukás? Egy többször kipróbált, működő recept Valner Szabolcstól. Exkluzív interjú!
„kvázi elítélve azokat, akik crawlerekkel összegyűjtenek más site-okról tartalmakat, majd jobban optimalizálva kiteszik a webre, telepakolják Google AdSense hirdetésekkel és várják a bevételeket.”
Csak azt felejti el megemlíteni, hogy sokan szeretik ezeket az oldalakat, mert gyorsan tudnak tájékozódni egy helyen egy adott – gyakran specifikus – témában.
@alex: Vagy a hivatalos program során, de az is lehet, hogy ebédlőasztalnál eldiskuráltunk róla, van-e létjogosultságuk az ilyen oldalaknak. Nekem maga a műfaj tetszene, pl. régebben a kedvenc print lapom a Tallózó volt, de a webes megvalósítások idegesítenek, nincs igazán jó, de nem kizárt, hogy bennem van a hiba, nem bírom az ilyesmiket weben. Emiatt aztán az is idegesít, ha jó helyre kerülnek a találati listában, szépen elkerülöm őket.
Ha jól emlékszem, kb. abban maradtunk, hogy az ilyen site-oknak nagyon erős value-add-on-t kell felmutatniuk funkciók, usability és minden más tekintetben, mert a több site tartalmának egy helyen való gyűjtése, mint feature, kicsit még kevés.
Na, csak eszembe jutott egy kedvenc aggregátor site, bár nem igazán jó példa, mert nem hagyományos gyűjtő site, hanem egy kereső: forumkereso.hu. Az vitte sikerre, hogy kellemesebb a használata, mint az Index Fórum saját keresőjének, legalább is, amikor indult, ez volt a helyzet.
lol alex, szerinted az, hogy „sokan szeretik”, az megadja ennek a modellnek a létjogosultságot?
az orgazdát is sokan szeretik, mert olcsón lehet értékes cuccokat venni
Én szívesebben nézek egy pl. Hirstartot napközben, mint végigolvassam az elfogult online portálokat (erre vagy arra az oldalra).
Persze vannak gagyi hirgyűjtő oldalak, mint ahogy vannak kóklerek minden szakmában.
Annak van létjogosultsága amit használnak, nehogy már akárki kijelentse, hogy ennek vagy annak nincs! Ami működik, amit használnak, ami jó a felhasználónak azt miért kellene tiltani?
Akkor a http://news.google.hu/ a mi? A Google is „orgazda” site-ot üzemeletet? LOL loller! :-)
A GOOGLE egy sima adatlopást csinál, mellé ad ingyenesnek (?) nevezett szolgáltatásokat.
Azt hiszem, ezzel sokan (köztük én is) nem értenek egyet.