„A válság csak elhúzza az egyébként (is) életképtelen médiatermékek haláltusáját” – mondta Kádár Tamás, a NeoFM vezérigazgatója a múlt csütörtökön megrendezett Médiapiac 2010 konferencia záró kerekasztal-beszélgetésén. A kiragadott mondat ízelítő az egyébként kellemesen belterjes hangulatú konferencia mondanivalójából. A válságot ilyen-olyan formán mindenki érzi magán.
A Grabowski Kiadó által szervezett rendezvényen kb. 150-200 vendég vett részt a budapesti Ramada Plaza Hotelben, többségében a médiatulajdonosi és ügynökségi oldal felsővezetői. Néhány emlékezetes pillanat a napról.
Bevallom őszintén, szakmai összejövetelek esetén a végletek embere vagyok. A 20-30 fős workshopokat azért szeretem, mert oda azok mennek el, akik nem csak kapni, hanem adni is szeretnének, a gigantikus rendezvényeket pedig azért, mert kiváló alkalom külföldi szakértők előadásának meghallgatására, de még inkább networkingre. A Médiapiac 2010 konferencia egyik csoportba sem tartozik az említettek közül, s éppen ezért más: az előadók és vendégek többsége személyesen ismeri egymást, ami hatással van az előadásokra, párbeszédekre és a szünetek hangulatára is.
A konferencia hangulatindexét hol pozitívan, hol negatívan befolyásolták az előadók és mondanivalóik. Sajnos csak a délutáni szekción tudtam személyesen részt venni, de a kollegiális infók és tapasztalataim is alátámasztották, hogy valami elkezdődött. A médiás felsővezetők kimondták, hogy baj van. Reklámspirál alakul, diszkontálás van, változhat a jövőben a kiadók szerepe, a válság egyre inkább együttműködésre „kényszeríti” a piaci versenytársakat, és ehhez hasonlók. Az más kérdés, hogy a nagy megmondások után másnap reggel ki fog bármit is cselekedni, de ez az írás nem erről szól.
A reklámpiac megállt, és éppen átrendeződik. A kerekasztal-beszélgetés résztvevői némi szórással 20-25%-ra tippelik a tavalyi reklámbevételek elmaradását, az ideire egy biztatóbb 5%-os csökkenésre számítanak. Ennél csak Kázmér Judit, az MLE elnöke, a Pannon Lapok Társasága stratégiai igazgatója volt pesszimistább, aki a tavalyi csökkenést 38%-osnak vélte. Mihók Attila, a Ringier ügyvezetője szerint egyébként átrendeződésről van szó, a kiadók szerepe, funkciója változik. Nyilván nem egyéves távlatban, de a jövőben lehet, hogy másról szól majd kiadót üzemeltetni, mint a múltban. Az biztos, hogy vannak növekvő és újonnan érkező területek, amelyek bevételt szívnak el, csoportosítanak át.
Novák Péter, az IAB (Interactive Advertising Bureau) elnöke, a Kirowski leköszönő és egyben az Origo beköszönő felsővezetője egyrészt a jelent mutatta meg közérthető módon, másrészt a reklámbevételek jövőbeli átcsoportosulására hívta fel a figyelmet. A tények röviden:
Hivatal Péter, a DMSZ (Direk Marketing Szövetség) elnöke, az MTG Metro Gratis Kft. ügyvezetője röviden és hatásosan vázolta fel a magyar direkt marketing piac múltját, jelenét és piaci pozícióját. Érdekes előadás volt, ismét számok.
Hogyan lehet felismerni, hogy egy digitális vállalkozás sikerre van ítélve vagy biztos bukás? Egy többször kipróbált, működő recept Valner Szabolcstól. Exkluzív interjú!
Tanácsadó és a Growww Digital digitális marketing ügynökség társalapítója. Rendszeres konferencia előadó, a Digitális sikertörténetek 1-2. szerzője.